«

»

jan
16

10 bud til det nye “treningsåret”

(Trenings)året er i gang for fullt. Mannen min rapporterer om et hav av folk kveldstid på Spenst, og husets 4-åring har startet på sine første organiserte aktiviteter: ballett og turn! Januar-hysteriet er nok like fort over som selve måneden også i år… Er DU en “januartrener”? Sørg for at du blir en “helårstrener”!

 

planken x 3

Det er viktig å ha det litt gøy på trening! Siri fra Naprapatsenteret i Moss, Personlig Trener Anne Lise og meg på toppen. 🙂

Det er rart det der. Vær eneste januar fylles treningssentrene opp til randen av dårlig samvittighet, mange gode intensjoner og nyttårsforsetter. Men så fort januar er over, merkes en stor nedgang i aktive medlemmer på sentrene. Hvorfor er det slik at “treningsåret” for noen kun varer i én måned? Hvordan kan man få det til å faktisk bli et HELT år, 12 måneder, eller i hvert fall så godt som? Her er mine “ti bud” til deg som sliter med å bli en “helårstrener”:

1. Planlegg treningen- sett opp faste avtaler.

2. Prioriter treningen! Rydd vei for alt annet.

3. Tren sammen med noen!

4. Ha det gøy! Velge aktiviteter du liker.

5. Sett deg et langsiktig mål.

6. Sett deg delmål.

7. Forplikt deg til målene dine…hvorfor er det viktig for deg?

8. Ta hviledager med god samvittighet.

9. Få hjelp på veien!

10. Belønn deg selv!

 

1011735_10155100003405075_8865468399682278716_n

Det aller viktigste er ikke HVA du gjør, men at du gjør NOE! Om ikke knebøy er noe for deg, finn noe annet som du syns er artig.

 

Det aller viktigste er tross alt at du er AKTIV, ikke HVA du gjør! Det gir så mange helsefordeler og vil gagne både deg, familie og samfunnet. Det er kanskje den rimeligste livs/helseforsikringen du kan få? Besvar alle punktene og heng listen opp. Det er lettere å gjennomføre når du har en plan og ikke minst en belønning i vente. F.eks 2 treningsøkter i uken i 10 uker gir en premie, f.eks en bedre middag på restaurant, en kinokveld, et nytt klesplagg, en massage, e.l. Det kan være hva som helst, men bør være en liten motivator for deg når dagene blir tunge og man har lyst til å droppe hele treningsøkten.

 

Jeg håper at de som kan, kommer seg opp av sofaen og ut i aktivitet. Og husk at det finnes så mye du kan gjøre uavhengig av helse og utfordringer ellers! Det meste kan tilpasses og tilrettelegges slik at du får gitt kroppen din litt daglig mosjon. En ekstra bonus er at det påvirker humøret ditt også! Og tenk på følelsen du får etter en endt økt! 😀

 

etter trening

Følelsen etter en endt økt er ubeskrivelig. Husk det neste gang du vil skulke unna!

Fra meg til deg: et spark bak og et ønske om at du blir en “helårstrener” om du ikke allerede er det! 🙂 <3

 

1558515_10154952707670075_4762708157844350125_n


Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>