«

»

nov
10

Artikkel i Treningsforum Magasinet

Siste nummer av Treningsforum Magasinet er straks i butikkhyllene den 22. november. Vi som abonnenter har allerede fått utgaven i postkassen. Mye spennende stoff og jeg har også bidratt med en 8 siders artikkel som omhandler trening i svangerskapet. Mye viktig informasjon om du er gravid eller skal bli det og ønsker å trene, samt illustrasjoner og eksempler på gode øvelser så vel for ferske og godt trente individer!

 

Treningsforum magasinet Trening for gravideCoveret med Arild “Hulk” Haugen kan kanskje skremme noen kvinner, men jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe bladet og lese artikkelen om trening i svangerskapet. Der får du utfyllende informasjon om hva du bør passe på i forbindelse med trening og graviditet, samt 10 eksempler på øvelser som kan utføres med trygghet av nybegynnere og/eller godt trente (dette er godt merket!). Du trenger med andre ord ikke være redd for å utføre en øvelse som er for tøff for ditt nivå! 🙂 En perfekt julegave også til en venninne eller kanskje kjæresten om du vet det er en graviditet rundt hjørnet! 😉

 

Her kan du lese ingressen til artikkelen:

18. Trening i svangerskapet
Før i tiden fikk kvinner ofte beskjed om å holde seg i ro når de var gravide. I dag er situasjonen heldigvis en annen. Helsemyndighetene anbefaler alle friske gravide å være i regelmessig fysisk aktivitet. Uansett om du har vært inaktiv eller har trent på tilnærmet toppidrettsnivå før graviditeten, så er svangerskapet en av periodene i livet hvor det er viktigst å trene! Online personlig trener, Line Marion Nielsen Kjøniksen, presenter et knippe øvelser som egner seg så vel for nybegynnere som for godt trente, samt gir gode tips til trening under graviditeten.

 

Ønsker du å se mer av hva som er i bladet? Sjekk ut på Treningsforum!

God lesing! 🙂


7 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Torunn sier:

    Angående artikkelen i Treningsforum, der står det at man kan trene knebøy med brelastning på skuldrene fram til fødselen, men det er jo ikke anbefalt å kjøre knebøy med slik belastning etter det første trimesteret av PARmed-X, som utvikler retningslinjer for aktivitet for gravide, de skriver at det kan være skadelig for barnet med et slikt buktrykk under graviditeten, de anbefaler å kjøre knebøy uten vekt, elr evt kutte ut øvelsen helt til etter graviditeten. Hva sier du til det ?

  2. linemarion sier:

    @Torunn
    Som det står i artikkelen: man bør unngå for stort buktrykk under trening – og er man fersk bør man kjøre knebøy uten vekter eller med lette manualer i stedet for stang på nakken. Trening for gravide og tilrettelegging for hvert individ må alltid vurderes individuelt og utifra en subjektiv opplevelse.

    Man kan uten problem kjøre knebøy på denne måten om man er godt trent så lenge man tar hensyn – ikke presser seg maksimalt og kjører noe lettere belastning. Det er i hvert fall hva jeg har lært gjennom min utdannelse og har ei personlig eller kjenner ingen andre trente gravide som har hatt problemer med dette pga høyt buktrykk. At det skulle være skadelig for fosteret har jeg aldri hørt noe om! Da vil jeg gjerne se klare forskningsresultater dersom det skulle være tilfelle.

    Har man derimot problemer med rygg/bekken osv er det større grunn til bekymring!

  3. Heidi sier:

    Gratulerer så mye som mamma! 😀

  4. madeleine sier:

    Gratulerer så mye til dere alle tre! 🙂

  5. Susanna sier:

    For ein fin blogg du har! Hadde vært supert om du skaffa deg bloglovin slik at eg kan følge deg fast 🙂
    Gratulerer som mamma.

  6. linemarion sier:

    @Heidi
    Tusen takk Heidi! 🙂

  7. linemarion sier:

    @madeleine
    Takker og bukker! Vi er så fornøyde alle sammen! 🙂

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>