«

»

sep
26

Artikkel på Iform.no

I forbindelse med min deltakelse i bikini fitness til helgen, fikk jeg i dag publisert en artikkel på Iform.no nettopp om dette og mitt motiv for å være med i konkurransen.

Artikkelen omhandlet mye av det jeg har skrevet om i et blogginnlegg tidligere, nemlig at jobben med å opplyse det norske folk om sunne og aktive vaner langt fra er over. Spesielt gravide og småbarnsmødre må slutte å bruke svangerskap, barseltid og barna som unnskyldning for at de ikke får trent eller spist sunt. Du kan lese artikkelen i sin helhet her:

 

Fra høygravid til fitnessform på 5 måneder

 

 

www.stilfoto.no


2 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Maria sier:

    Hei!

    Har lest bloggen din en stund nå, og helseplager til tross syns jeg du er kjempeflink til å stå på!! Dog, har jeg noen synspunkter å dele. Håper dette ikke blir tatt på feil måte! 😉

    Essensen i målet ditt som du beskriver i artikkelen er veldig bra. Spesielt enig er jeg i dette med barn. De har ikke noe valg, vi velger for de. Sunne matvaner er ikke noe hokus pokus. Det eneste det krever er litt planlegging. Selv er jeg fan av å skrive 4 ukers middagsplaner, storhandle en gang i mnd, etterhandle 1-2 ganger i uka(liker grønnskene ferskest mulig), og det tar faktisk mindre tid enn å småhandle hver dag.

    Mitt problem ligger i som du nevner treningen. Med små barn, hus, hjem og jobb fra 8-16, syns jeg det er psykisk vanskelig å prioritere trening fremfor tid med barn. Jeg har snakket litt med en venninne om dette, og hun sliter med det samme. Når man står opp 6.30, ordner seg selv, barn, jobber fra 8-16, hjemme ca 1645, så er det matlaging, rydde opp, leke med barn, etc som står på planen frem til legging 19-20. Når klokken da er rundet 20(mitt barn legger seg da ellers våkner han før fuglene…) er jeg fullstendig ødelagt. Hvis jeg da orker å gjøre noe, er det husarbeid som står på planen, dette må også gjøres. Jeg har en mann som er kronisk dårlig, så jeg kan ikke planlegge at han skal hjelpe meg, det må tas på sparket. I tillegg pusser vi opp og det er hans domene så når formen er på plass vil han naturlig nok ut og gjøre ting ferdig før vinteren. At jeg har 25 minutter å kjøre til et treningssenter gjør også at jeg ikke gidder trene der, pluss at jeg helst skulle gått tur med hundene.Og vips er dagen over…

    Jeg syns engasjementet ditt er fantastisk, og jeg er HELT enig!! Det er for mange dvaske kropper, min er en av dem. Så som en «dvasking» kan jeg kanskje tipse om hvordan jeg ønsker å bli informert om hva man bør gjøre?

    For det første er det for mye «storebror ser deg» i dette landet. Jeg har snakket med flere som syns at staten legger seg for mye i våre liv. De presser seg inn på dørstokken vår og der står de og roper «du må komme deg i form!!», «Spis sunt», samtidig som media legger ut om den ene etter den andre slankekuren, og «ekspertene» motsier hverander i enhver sving. Det er rett og slett for mye informasjon der ute, og jeg tror at folk til slutt gir litt faen. Det er hvertfall effekten overnevnte har på meg. Jeg savner å kunne bruke mitt eget hodet i denne saken.
    Så hvordan tilnærme seg «dvaskingene», uten å skremme de bort eller være «storebror ser deg»?

    For det andre føler jeg at ordet «trening» er litt negativt ladd i enkelte kretser, feks der hvor man ønsker å trene men prioriterer det bort av ulike årsaker. HVA er trening? må jeg være på et treningssenter? Må jeg kjøpe manualer? Må jeg må jeg må jeg????? Hva er trening godt nok for mennesker som har andre prioriteringer eller, som svært ofte er tilfellet, en million gode unnskyldninger? Holder det at jeg går 20 minutter tur om kvelden? Spør man en personlig trener vil svare kanskje være «nei» etterfulgt av «du må trene styrke i tillegg». Og vips, der datt mange av lasset. 20 minutter tur, pluss 20 minutter styrke er ofte for ambisiøst for en i den berømte tidsklemma eller en person med en million gode unnskyldinger. Jeg vet av erfaring at etter 2 uker med 20 minutter tur om dagen, blir man rastløs om man ikke får de 20 minuttene og man savner det. Og DA kan man begynne å tenke på om man skal slenge inn 15 knebøy eller tilsvarende.

    Målet ditt er STORT… Og du kommer helt sikkert til å lykkes. Men hvem ønsker du å påvirke? Om du vil treffe oss «dvaskinger»(kan jo ikke snakke for alle men en del av de), må lista ligge på et nivå vi kan tolerere. For det handler stort sett ikke om å ikke gidde eller ha lyst, men veldig ofte en psykisk barriere på hva vi ønsker å prioritere.

    Når det kommer til sunn mat, må staten involveres. Tror jeg! Helt oppriktig! Når mattilsynet gir Grandiosa nøkkelhullsmerket er noe veldig rart. JEG vet at dette merket er det sunneste alternativet i sin kategori, men ikke alle vet det og tror at det faktisk er sunt. Staten må innse at veiledning om kosthold, treningstips, etc * en million, ikke er nok. Fysiske endringer i butikk må til, avgifter må vekk, storerbror må legge seg, informasjon må kuttes ned. Folk må få tenke.

    Håper jeg litt klarte å gi deg synspunktet til en dvasking! 😉 Ønsker lykke til med målet ditt, det er et fantastisk mål og jeg er overbevist om at du vil klare å spre budskapet til mange mange av oss! 🙂

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Hei Maria!

      Takk for det og takk for innspill. Jeg er helt enig med deg om at mat og kostrådgivning må inn allerede på skolen, eller helst i barnehagen – og at foreldrene også må opplyses. Hjelper ikke å lære barna når de ikke lager maten selv.

      Når det gjelder trening er det egentlig veldig enkelt. Du bør få hjertepumpa til å slå hardere (moderat, dvs at du skal bli svett/andpusten, men fortsatt klare å snakke i korte setninger) en halvtime om dagen. Hva du gjør den halvtimen er i grunnen helt opp til deg selv, så lenge det er helsegevinsten du er ute etter! Alt handler jo om målsetning med treningen eller det å være fysisk aktiv. Ikke alle vil eller kan bli marathonløpere!

      Om du «speeder» opp husarbeidet når du vasker, støvsuger, klipper gress osv. kan det fort regnes som fysisk aktivitet/trening som gir helsegevinst. Og lek eller aktivitet med barna må man heller ikke glemme! Hvor sliten kan man ikke bli av f.eks en time eller 30 minutter i akebakken! Dessverre er det mange som ikke engang orker å ta med barna å ake fordi de er for tunge og i for dårlig form. Og det er disse jeg sikter til. Å ha noen kilo ekstra er helt greit, så lenge det ikke truer helsen og din fysiske form er så dårlig at det går ut over livssutfoldelsen. Når man ser en 4 åring som har problemer med å gå ned en enkel trapp fordi hun er så overvektig har man mest lyst til å gråte. Og man skjønner fort hvorfor når moren kommer etter med sikkert 50 kg overvekt! 🙁 Å bevege seg er vi alle skapt til, og man MÅ ikke på treningssenter for å klare det! 😉

      Bruk hverdagsaktiviteter/gjøremål som en «treningsform», bare sørg for at du blir sliten og andpusten så får hjertemuskelen sin daglige trim også! 😀

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>