«

»

jul
05

Brystpress i TRX slynge

Når det er varmt i været er det deilig å kunne ta styrketreningen utendørs. TRX slyngen er perfekt til dette og gir både en krevende og effektiv treningsøkt! Brystpress er en enklere øvelse enn push-ups for deg som ikke er sterk nok, men fungerer også utmerket som supplement etter mer krevende øvelser. Jeg viser hvordan her.

S1400005Slyngetrening er en mer krevende treningsform med tanke på støttemuskulatur og kjernemuskulatur enn ordinær styrketrening. Du må jobbe steinhardt med kjernemuskulaturen i mage/rygg på så og si alle øvelser – ergo får du ekstra magetrening som bonus! Og det kjennes! Men du må selv være obs på å ha kontakt med kjernen og holde magen inn og ryggen rett hele tiden – ellers kan du fort pådra deg ryggsmerter.

 

Push-ups kan kjøres i slynge, og jeg kjørte først håndstående skulderpress med kroppen vertikal i slynge før jeg tok push-ups med hendene i slyngen og strake ben. Det er litt av en utfordrende øvelse og mye tyngre enn vanlig push-ups! Etter push-upsen ville jeg tømme brystet litt ekstra og la til brystpress som jeg skal vise her. Jo mer vertikal kroppen din er (føttene lengre unna festepunktet), jo lettere blir øvelsen. Ønsker man tyngre kan man bevege føttene nærmere festepunktet slik at kroppen blir mer horisontal som i nettopp push-ups. Ergo kan hvem som helst gjøre denne øvelsen uavhengig av treningsnivå. 🙂

 

Ta med treningen utendørs, så er det enklere å få unna styrketreningen i sommer! 🙂

 

 

 


16 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Maia sier:

    Får opp «denne videoen er ikke tilgjengelig». Er det bare hos meg?

    1. linemarion sier:

      Har dessverre litt problemer med opplastingen i YouTube av en eller annen grunn. Den står som opplastet, men under bearbeiding. Har forsøkt flere ganger. Håper det ordner seg snart! 🙂

      Sjekker igjen i morgen.

  2. linemarion sier:

    Da skal den fungere! 🙂

  3. Heidi sier:

    Wow! Sjekk 6-packen da 😀

    1. linemarion sier:

      Takk for det Heidi! *rødme* 🙂 Ganske utrolig å tenke på at for 7 måneder siden var det en baby på innsiden! 😉 Men man kan hvis man vil, og grunnarbeidet er aller viktigst! Så til alle damer som vurderer å bli gravide – start med trening!! 🙂

  4. Elise sier:

    Slyngetrening er jo så effektivt også da! Hender jeg bruker det som en liten avveksling fra den samme gamle styrketreninga! Ikke bare blir jeg dødsstøl dagen etterpå, men det er morsomt i tillegg!!

    1. linemarion sier:

      Det er en morsom avveklsing, og ikke minst kan man gjøre øvelser som er beinharde! Utfordrende for balanse og kjernemuskulatur, og det beste av alt syns jeg, er at man kan ta med den tunge treningen utendørs! 😉

  5. Tina sier:

    Du er syk Line! Fått formen tilbake på kort tid! Det er helt rått! 🙂
    Håper dere har en fantastisk ferie! Har vært litt rundt omkring så ikke hatt tilgang på internett, dermed ingen treningsrapport fra meg :p

    1. linemarion sier:

      Hehe, vet ikke helt om jeg skal si takk der! 😉 Har jo egentlig ikke gjort noe spesielt – har ikke nitrent eller slanket meg for å komme tilbake, men tar bevisste valg og spiser sunt – i tillegg til trening 4-6 dager i uken alt etter lyst og værforhold. 🙂 Men spiser man bra og trener før man blir gravid, så kommer formen lettere tilbake – enkelt og greit. Spesielt om man er flink under graviditeten også selvfølgelig. 🙂

      Håper du koser deg og trener i sommervarmen som du føler for! Du har lov til å «slappe av» litt i sommer og trene det du har lyst til! 🙂

      God sommer!! 🙂

  6. Maia sier:

    Der var den ja! Så bra!
    Jeg må si at igjen inspirerer du- i rette tid! Jeg har lenge vurdert å prøve slyngetrening som variasjon. Jeg syns det er håpløst å lese seg til hvordan man utfører ulike øvelser- og da er det helt supert med slike videoer som du lager! Lager du flere slynge-tips, blir jeg veldig glad! Takk og takk!

    1. linemarion sier:

      Tusen takk for kaffekoppen Maia! Veldig koselig at du likte innlegget! 🙂

      Det kommer absolutt flere slyngeøvelser, også noen skikkelig tøffe! 😀 I og med at det er så fin trening utendørs nå i sommer, så blir det mer av det. Blir nok noen andre tips innimellom, men følg med så får du mer ut av slyngetreningen din etterhvert! 🙂 Er jo også lov å komme med ønsker, så skal jeg se hva jeg får gjort!

      Riktig god trening så lenge! 🙂

  7. Fiona sier:

    Hei!
    Blir veldig inspirert av ditt syn på kvinner og sunnhet og at du ikke er opptatt av at man skal være syltynn og se spinkel ut, at man KUN skal spise «sånn og sånn» kjip mat osv som så mange andre jeg vet om, er opptatt av.

    Jeg og min mann planlegger å sette i gang med å få barn i løpet av høsten en gang og jeg har noen kilo for mye på kroppen som jeg gjerne vil ha vekk før jeg blir gravid, i tillegg til å bygge opp gode magemuskler så jeg har litt å gå på etter graviditeten! =)

    Så jeg vurderer derfor å melde meg inn i gympartner, men jeg vil være sikker på at jeg får en trener som er like inspirerende og fornuftig som deg! Jeg bor i oslo, regner med det er stedsavhengig hvem man får siden man kanskje må møte den man har som trener en gang iblant? Vil så gjerne ha hjelp av deg!

    Mvh Fiona

    1. linemarion sier:

      Hei Fiona!

      Det var veldig hyggelig å høre! 🙂

      Sunnhetsideal eller skjønnhetsideal er jo veldig subjektivt og mange har ulike meninger der. Men likevel bør det være enkelte grunnpilarer som bør legges til grunn mener jeg. Man ser ikke sunn ut hvis man ikke har litt kjøtt på kroppen. Hvis mange av fitnessjentene ikke hadde hatt den muskelmassen de har og likevel hatt så lav fett%, så ville det sett helt forferdelig ut! Muskelmassen gjør at de likevel ser relativt sunne ut, men jeg foretrekker de off-season jeg da, med litt mer former. 🙂 Litt viktig også å tenke på hva slags forbilde man er for unge og kanskje litt usikre jenter. Jeg tror mange blogger er med på å underbygge spiseforstyrrelser – dessverre. 🙁

      Det er veldig lurt av deg å tenke på trening og helsen allerede nå før du evntuelt blir gravid. Da er kroppen bedre rustet til å takle de utfordringene det medfører! 🙂

      Jeg kan anbefale deg Marit som trener. Hun deler mange av mine syn og er utrolig engasjert! 🙂 Fordelen med Marit er at hun bor i Oslo og holder til ved et treningssenter der dersom du ønsker å ta timer med henne utenom. Mange gjør det for blant annet gjennomgang av teknikk, eller rett og slett et ekstra spark bak for å se hvor langt man faktisk kan presse seg! 😉

      Du er hjertelig velkommen som medlem! 🙂

      God trening så lenge!

  8. Fiona sier:

    Tusen takk for kjapt og flott svar!

    Jeg skal se til å få sparket meg selv i ræven så jeg kan få hjelp av Marit! Hehe!

    Mvh Fiona

  9. Celine sier:

    Hei Line Marion!

    Har fulgt med på gravid trenings-programmet ditt på Kvinneguiden, og når jeg ser i hvilken storform du er etter bare 7 måneder så er det jo motiverende!

    Men hvis jeg kan stille deg et spørsmål… Hvordan begynte du å trene «tilbake» mage-muskulaturen din etter fødselen?

    Dette er andre svangerskap for min del, og jeg må innrømme at jeg ikke klarte å få tilbake magemusklene mine… (de var fint tegnet før jeg ble gravid, så jeg hadde basis) De forble liksom «separert». Magemuskler på begge sider, men «hull» på midten ^^’

    Her i Frankrike er de ikke så flinke til å gi gode råd for denslags, og det er bare nå (andre svangerskap) jeg har blitt kjent med bloggen din.

    Dette er kanskje ikke på rett plass, men håper du kunne gi et par lede-tråder (er forsåvidt mulig at du allerede har skrevet om det men at jeg ikke har lest meg så langt tilbake ^^’)

    Uansett, takk for trenings-programmet ditt! Det er deilig å kunne trene selv med stooooor mage!

    Vennlig hilsen, Celine

    1. linemarion sier:

      Hei Celine!

      Tusen takk for ros! Setter så stor pris på det og er veldig glad for at du får bruk for mine tips! 🙂 Fortsett å trene med kulemagen – det vil gjøre både deg og babyen godt! Selvsagt så lenge det føles bra. 🙂

      Når det gjelder å trene seg tilbake igjen i form så har jo klart grunnlaget litt å si – er man bedre trent på forhånd så kommer det raskere tilbake, men ikke av seg selv nødvendigvis (og du slet jo etter 1. graviditet). Man må starte forsiktig – det er nøkkelen! Starter man for raskt kan det være uheldig og så lenge man fortsatt kjenner et stort gap mellom muskelene har de ikke grodd tilstrekkelig. Hvis de ikke gjør det denne gangen heller bør du ta det opp med legen din.

      Hvis du trenger skikkelig hjelp med treningen etter fødselen, foreslår jeg at du melder deg inn i Gympartner. Der kan jeg gi deg et konkret opplegg tilpasset deg og kroppen din slik at du unngår å være i tvil om du gjør ting rett! 🙂 Sjekk ut http://www.gympartner.no så lenge og følg med på bloggen til du føler tiden er inne for å trene så smått igjen etter fødselen. Noen er klare etter noen få uker, men andre venter 6 uker eller mer. Det må du selv kjenne på! 🙂

      Lykke til videre så lenge med svangerskapet – nyt tiden og treningen! 😀

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>