«

»

apr
28

Caroline 7 uker etter oppstart

Nå er det 7 uker siden Caroline startet ferden mot et lettere og sunnere liv. Hvordan har det gått og hva er status nå? Følg hennes vei mot en aktiv og sunnere livsstil!

Caroline har fått kostplan og treningsopplegg laget spesifikt for henne av meg via Gympartner. Dette fulgte hun på egenhånd med oppfølging via e-post/rapportering via Gympartner i 3 uker før vi startet opp med noen PT-timer i tillegg, for å sikre enda bedre progresjon med treningen. Timene har vi kjørt utendørs, da det å trene ute gir enda mer på flere nivåer enn å trene innendørs. Utfall i motbakke med vogn er en av de tøffe øvelsene vi kjører på timene:

 

Utfall i motbakke med vogn!

 

I starten raste centimeterne av! Caroline unngikk å veie seg, men målte seg flere steder på kroppen i stedet for å lettere se at det faktisk skjer noe med kroppen. Vekten kan ofte være misvisende som jeg har skrevet om tidligere og mange blir demotivert, nettopp fordi vekten i mange tilfeller øker eller står stille når man går fra å være inaktiv til aktiv! Det er mange prosesser som skjer i kroppen vår idet vi begynner med trening – kroppen lagrer ofte mer karbohydrat/sukker i kroppen og denne lagringen gjør også at for hvert gram karbohydrat så lagres også 3 gram vann. Dette gir raskt en vektøkning. I tillegg økes blod-produksjonen for å takle økt krav til kroppen. Vips så har man lagt på seg 2-3 kilo når målet var å gå ned. Musklene fylles også med mer vann når de trenes og “brytes ned”. Ergo hele væskemengden i kroppen økes. Dette gjør også at musklene kan se strammere ut bare etter noen få uker med trening! Men det vil også gjøre at også tap av centimeter vil stoppe noe opp. Likevel er resultatet mer energi, overskudd, bedre humør, søvn og en kropp som ser strammere ut! Derfor er trening viktig uansett om du vil endre kroppen din!

 

2_uke1-199x300kroppsmål2604

 

Caroline har så langt mistet hele 43 cm totalt på disse 7 ukene fordelt på kroppen! Vekten har til sammenligning “bare” gått ned 4 kg. Det er utrolig bra, selv om det nå har stagnert litt. Når det stagnerer er da utfordringen kommer. Hvordan holde motivasjonen oppe når man jobber hardt og ikke ser resultater? Man må tenke langsiktig! Resultatene vil komme så lenge man står på og er tålmodig! Allerede nå kan det sees ganske så stor forskjell på magen hennes. Det henger ikke like mye over buksekanten og hun begynner å få en slakere midje:

magebilde2604

Caroline har vært flink – trent og fulgt planen så godt hun kan. Som jeg sier: det handler ikke om å følge en diett, men å endre livsstil. Man skal ikke spise etter en kostplan hele livet! Det har vært opp- og nedturer så langt, som du kan lese mer om på bloggen hennes. Skuffelse over få tapte centimeter en uke – tunge tak på trening – godtesug og hodet ned i godteposen – men til syvende og sist handler det om at man virkelig prøver og vil det nok! Da kommer resultatene over tid, og jeg er overbevist om at det er en helt annen Caroline vi ser neste sommer! 😀


3 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Kine sier:

    Fin blogg, morsomt å følge Caroline:) lurer på dine tanker rundt lav karbonadedeig dietter som»herjer» vilt nå.

  2. Kine sier:

    Lav karbo dietter skulle det stå, dumme stavekontroll:)

    1. linemarion sier:

      Hei Kine!

      Jo takk for det! Jeg syns det er spennende å følge andres innsats og endringer i livet og ønsker å dele det med andre! 🙂

      Lav-karbo er etter min mening litt overdrevet – og alle som sverger til at det er «det eneste» som fungerer mener jeg tar skammelig feil! MEN – jeg er enig i at man bør redusere inntaket noe og bør spise mest mulig fiberrike, trege karbohydrater, grønnsaker og litt frukt. Noen «retninger» og deres tilhengere blir for fanatiske etter min smak, og jeg mener det er mulig å leve sunt og ha en god helse/vekt ved å spise normal mat og litt av hvert. Det handler om hyppighet og porsjonsstørrelse, selvsagt i tillegg til at man har et balansert inntak av alle næringsstoffene – både proteiner, fett og karbohydrater. Noen fungerer bra på lav-karbo – noen gjør det ikke. Det passer ikke alle! Et nylig publisert studie fra 2010 viser også at vektreduksjon over tid er like stor både hos de som spiser lav-karbo og de som kutter ned på fettet primært.

      Selv fungerer ikke hjernen min optimalt uten karbohydrater, og kroppen fungerer heller ikke så bra med mye fett, så for meg er en lav-karbo/LCHF diett uaktuelt! 🙂 Jeg kutter heller litt på begge deler for å få en god balanse! 🙂

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>