«

»

jan
27

Den berømte SKJØNNHETSSØVNEN

Sover DU nok? Vårt søvnbehov er veldig individuelt, men det finnes noen retningslinjer.

Trener du hardt eller har en eller hektisk, stressende eller aktiv hverdag? I så fall bør du forsøke å sove mer enn “naboen”. Trening, stress og annet påvirker kroppen og helsen vår og “sliter” oss ut dersom kroppen ikke får den hvilen den trenger og har “krav” på.

Noen klarer seg med 6 timer, andre må ha 9 for å være uthvilt. Om du føler deg mye sliten, bør du vurdere å kanskje legge deg litt tidligere og få en time mer på øyet enn du pleier. Søvn + næring = restitusjon. Restitusjon gjør at du og kroppen din er klar for en ny “fight” og har energi til å takle nye utfordringer.

Så PASS på! Det er faktisk noe i det som kalles “skjønnhetssøvnen”! 😉

CIMG0674


2 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Marianne sier:

    Jeg føler det går litt «sport» i å sove lite… Jeg fungerer best på 8 timer søvn. Jeg klarer meg helt greit på 7 timer og har jeg 6 timer så kan jeg ikke ha det over så mange dager før jeg må ha en dag å «sov ut på» men jeg får nesten litt dårlig samvittighet av å sove så mye for jeg føler alle andre sover 4-5 timer… Jeg jobber eller har skole stort sett hver dag 7 dager i uken så for å fungere sånn jeg vil prøver jeg å skyve bort den dårlige samvittigheten og sove det jeg trenger:):)

  2. linemarion sier:

    @Marianne
    Godt sagt! Helt klart mange som «skryter» av at de kun sover 4-5 timer og ikke trenger mer…Men det klarer man sjelden i lengden og i hvert fall ikke hvis man skal ha god helse og trener mye. Jeg er også blant de som må ha minst 8 timer for å fungere optimalt, men den siste tiden hvor jeg har vært plaget av sykdom har økt søvnbehovet betraktelig. Men det er jo bare et tegn på at kroppen trenger å hente seg inn og hvile mer!

    Lytt til kroppen er mitt råd! 🙂

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>