«

»

okt
29

Fedmedebatten: Hvilke tiltak?

Nordmenn blir stadig tyngre, og spesielt norske barn. Mange slenger seg med i “fedmedebatten”. Noen tilegner overvektige personlighetstrekk som latskap, mens andre hevder at det er prisene på den sunne maten som har skylden. Hvorfor blir stadig flere av oss overvektige og hvilke tiltak kan settes i verk for å snu trenden?

 

baby_cake Start med barna!
At stadig flere barn og ungdom ender i kategorien overvektig er en trend som har vært svært synlig i USA i mange år allerede. Nå begynner vi også å se det samme i Norge, derfor er det viktig at man starter allerede i barnehagen med gode vaner, fokus på sunn mat og aktivitet! Mange barnehager kutter f.eks ut kake og snop på bursdagsfeiringer og erstatter saften med vann. Flere må følge etter er min oppfordring!

I skolen bør det også være fysisk aktivitet/gym mer enn 1 gang i uken, og det er viktig at det er lystbetont uten karakterjag. Å ha et gymnastikk fag med karakterer slik som i dag er OK, men da burde det også være fysisk aktivitet på ukeplanen som ikke ble karaktersatt, nettopp for å fremme glede rundt trening. I tillegg bør kantinene gjøres sunnere – bort med bollene og brusen! Hvis de vil ha dette, så må det være litt "vanskeligere" å få tak i. I tillegg er jeg en stor tilhenger av å få varmmat inn i skolen.

Ellers bør arbeidsgivere aktivt opplyses om alle de positive effektene av trening og sammenheng med f.eks. sykefravær og produktivitet. Flere arbeidsplasser ville tjent mye på å tillate et par timer trening i arbeidstiden i uken eller tilrettelegge mulighetene for trening på annen måte!

 

Latskap eller samfunnsnormer?
Selv om det den siste tiden i media har vært omdiskutert hvorvidt overvektige er late, så vil jeg påstå at vi alle har litt latskap i oss – det ligger i vår natur. Hvis vi kan ta en snarvei, så tar vi den! Alt er så tilrettelagt for minst mulig bevegelse og aktivitet, og det er lett å komme inn i et passivt mønster.

Dessverre har nok noe av den "urbane" og vestlige kulturen sin del av skylden også. Karrierejag, familie, henting, bringing, hus og hage osv…alt skal ha sitt og treningen kommer ofte bakerst i køen. Heldigvis er det kun planlegging, prioritering og kanskje litt fantasi som skal til for å få den daglige dosen fysisk aktivitet, uansett hvor lammet du er av "tidsklemma".

Forventninger/forventningspress kan få oss til å bli som en saueflokk og nikkedukker. Det er flaut eller tabu å gå mot strømmen eller skille seg ut. Blir man bedt bort er det forventet at du spiser alt du blir servert, selv om du helst ville takket nei til noe enten for helsens skyld eller figuren. Får du barn, forventes det at du skal sette deg på en kafé flere ganger i uken og fylle på med "tomme" kalorier. Og mange innretter seg dessverre etter alle forventningene til hva man skal gjøre, selv om de kanskje egentlig ønsker å ta sunnere valg.

 

“Supersunn”
Selv om noen stadig blir mer overvektige, beveger stadig flere seg i den andre retningen også når det gjelder mat og trening. Man er i ferd med å se en trend hvor ytterpunktene glir lenger og lenger fra hverandre. Det er kjempeflott at det fokuseres på sunnhet og helse, men det er viktig å ikke gå for langt heller. Noen tyr til alle mulige nye produkter fra helsekosten, kan knapt spise borte og blir ekstremt opphengt i "sunnhet". Det er vel så viktig å fokusere på dette, siden det heller ikke er sunt i lengden. Man er ikke nødvendigvis sunn selv om man er tynn!

 

Matpriser og kokkelering
hamburger_mealÅ skylde på at det er mye billigere å kjøpe usunn mat er i mine øyne bare tull! Det finnes så mange rimelige og sunne produkter på markedet nå – riktignok kanskje ikke “sunt” nok for de “supersunne”, men mer enn sunt nok til å få i seg tilstrekkelig med de viktige næringsstoffene og unngå mye fett og sukker. Firstprice og Landlord er bare to eksempler på matvarekjedenes “billig-merker” som gjør at du kan spise sunt for en slikk og ingenting! Det finnes både egg, kyllingfilet, laksefilet, tunfisk, grønnsaker, ris osv osv…med andre ord alt du trenger for å leve sunt! Valget er der og det må tas bevisst!

Ellers mener mange at kokkelering er blitt et fremmedord i “tidsklemma”. “Ingen” har tid til å lage mat fra bunnen av lenger. Igjen – det tar ikke mer enn 15 minutter å få kokt ris og stekt laksefilet og grønnsaker til hele familien, eller kutte opp grønnsaker og blande i tunfisk med litt olje til en salat. 15 minutter!! Det er vel omtrent 5 minutter lenger enn hva det tar å steke en pizza eller lage annen hel- og halvfabrikat, med mindre du har kjøpt “take away” – og det er i hvert fall ikke billig hvis du skal handle inn til flere enn deg selv!

Så om det er matprisene, kokkeleringen eller rett og slett fordi den sunne maten ikke “frister” like mye undrer jeg…

 

Tren!
Det er ingen nyhet at trening er sunt og kan til og med være gratis hvis økonomien kniper. Det handler om tiltak, prioritering, planlegging og å gjennomføre. Gjør ord om til handling! Selv om trening finnes på grønn resept, blir det sjeldent brukt fordi det er mer “lønnsomt” å skrive ut piller og annet på blå resept. Vi ønsket oss jo snarveier, gjorde vi ikke? Det er dokumentert at trening i tillegg til bedre fysikk og et utall helsegevinster, også bedrer selvfølelsen og psyken. Trener du, får du med andre ord i både pose og sekk! Mange kunne blitt mye sunnere bare på noen få uker med trening, selv om vekten ikke hadde gått ned så mye. Vi er bygd for å være aktive – så hvorfor sitter vi så mye på rumpa da??

 

Sleng deg gjerne med i debatten – hva er dine tanker rundt fedmedebatten?


5 kommentarer

Ingen ping enda

  1. janet sier:

    veldig bra sakt. Det er mye vekt fokus for tida, selv er jeg gørr lei maset og styre, men det er forde jeg holder på med vektnedgang og førstegang med resultater. 🙂 Mer gym og bedre skolemat er alfaomega.Og mer opplæring i ernøring på skolen.
    Men hvorfor skal ketchupen med mindre sukker være dyrere??!?!

    Synd og tragedie hvis Norge skal bli et like stort fedmeland som USA.Vi har penger nok til å ungå dette.

  2. stine sier:

    hei line marion! ville bare høre hva du syns om denne type trening? http://www.bodyrock.tv, trener dette selv hver dag å får virkelig kjørt meg, men ville bare høre din mening om denne treningen 🙂
    du er foresten utrolig pen! 🙂

  3. linemarion sier:

    @janet
    Så flott at du selv tar tak og holder motet oppe! 🙂 Husk at det ER mulig bare man er tålmodig nok og får litt hjelp på veien! 🙂

    Vi får virkelig jobbe for at Norge kan snu trendene og bli et sunnere land igjen!

    Fortsatt lykke til med vektnedgangen! 🙂

  4. linemarion sier:

    @stine
    Hei Stine!

    Tusen takk – det var hyggelig! 🙂

    De har mye fine øvelser som kan kjennes igjen i trening som både Crossfit og Tabata. Du kan komme ganske langt dersom du ønsker funksjonell styrke, kjernemuskulatur og et evt vekttap. Dersom man ønsker å bli sterkere og få enda mer muskler, spesielt i rumpe/lår bør man legge til litt ekstra styrketrening med god belastning. 🙂

    God trening! 🙂

  5. Elise sier:

    Så enig med deg!
    Få varmmat, mer frukt/grønnsaker og gym hver dag inn i skolen! Mange barn er på skolen og SFO, og har ofte en like lang «arbeidsdag» som oss voksne. Også barna har blitt mer stillesittende, da det er mer åpnet for roligere aktiviteter både ut og inne. Dette fordi alt er jo så livsfarlig nå for tiden. Før klatret vi jo i trær, og om vi datt ned så hylte vi litt og var ferdige med det! Nå er jo ingenting lov lengre.

    Både da jeg gikk på grunnskolen og videregående hatet jeg gym, rett og slett fordi jeg skjønte ikke poenget med å få karakter på noe så individuelt. Å ta et visst antall situps eller springe 60 meteren på gitt tid og få karakter på det er jo helt sprøtt! Alle mennesker er forskjellige, og hva er poenget med å sette karakter på hver enkeltes kroppsstyrke eller kondisjon? Hadde det vært gym ikke vært noe prestasjonspreget, hadde nok mange flere elevene likt det!

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>