«

»

aug
06

Frokost eller ikke?

CIMG1644At man skal spise frokost og regelmessige måltider er kostholdsråd som er utbredt i media. Men passer rådene for alle?

Mange råder også til å spise en karbohydratrik frokost for å få fart på systemet og å “vekke” kroppen. Selvfølgelig helst ved bruk av trege, fiberrike karbohydrater som havregryn, fullkorn osv. For veldig mange fungerer dette utmerket! Energinivået er på topp fra starten av og konsentrasjonen skjerpet utover arbeids/skoledagen. Likevel er det noen som fungerer svært dårlig med en slik frokost – eller karbohydrater generelt, spesielt den raskere sorten som f.eks frukt, lyst brød osv. Bør da alle spise det samme eller få de samme rådene?

Svaret er enkelt – nei. Vi er forskjellige og derfor er det så uhyre viktig å ta hensyn til disse forskjellene når man får satt opp en kostholdsplan. Klart vil media og også kostholdseksperter jevnt over gi råd som passer for “menigmann” eller gjennomsnittet. Ta derfor til deg generelle råd med en klype salt, dersom du føler det ikke fungerer for deg. Be en fagperson om råd for å få satt opp en plan konkret tilpasset deg!

Et eksempel er folk som lider av reaktiv hypoglykemi. Reaktiv hypoglykemi går ut på at det skilles ut større mengder insulin enn hva som er normalt ved inntak av mat, spesielt da karbohydrater som fremmer insulinutsonding mer enn protein og fett. Det gjør at blodsukkeret faller mye raskere og mer enn normalt – som igjen fremprovoserer sult/sultfølelse raskt etter et måltid. Dersom nytt påfyll av mat for å få blodsukkeret opp på et normalt nivå uteblir, kan personen oppleve å få symptomer som kvalme, svimmelhet og andre ubehag likt “føling” for diabetikere. For den personen det gjelder kan diagnosen blir rett så plagsom, da matinntak må skje kanskje med så små intervaller som 1-2 timer for å klare å ha et jevnt blodsukker og unngå “føling”. Å spise et eple som mellommåltid for en som lider av reaktiv hypoglykemi er som å helle bensin på bålet med andre ord.

Å endre kostholdet til et minimalt inntak av karbohydratrike matvarer – kun noe fiber av fullkorn og grønnsaker – samt en mye større andel proteiner og også noe mer sunne fettsyrer vil kunne være et mye bedre alternativ og faktisk en redning for enkelte mennesker i kampen om å ha en “normal” hverdag.

Dette er kun ett eksempel på hvordan individuelle forskjeller kan påvirke kroppens reaksjon på ulike matvarer og kosthold. Så forhør deg alltid om du føler kostholdet ditt ikke hjelper deg og du allerede føler du følger alle rådene i boken! 🙂


4 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Rose sier:

    Seinast i dag tenkte eg å bestille time hos lege og ta blodprøver mtp diabetes,men har gjort det før utan resultat. No las eg innlegget ang reaktiv hypoglykemi og det slo meg; dette har vore mitt problem i mange år!
    Det kjennast ut som om eg får «føling», då spesielt ved inntak av sukkerhaldige varer eller brødmat. Held meg unna dette så mykje som mulig pga den sterke kroppslige reaksjonen, men av og til er det godt med kake:)
    Er dette noko de hjelper til med via nettsida?:) Tenkjer på kosthaldsplan og slikt.

    1. linemarion sier:

      Hei Rose!

      Synd at du sliter med dette, men med få enkle grep kan hverdagen bli bedre! 🙂 Dette har vi god kjennskap til og har hjulpet andre med samme problem tidligere. Anbefaler deg å undersøke dette hos lege også for å utelukke eventuelle andre problemer. En «glukosebelastningstest» kan jo gi en god pekepinn på om blodsukkeret ditt er uforholdsmessig lavt og hvordan du reagerer på sukker.

      Ønsker deg lykke til så lenge og velkommen som medlem om du ønsker vår hjelp til kostholdet! 🙂

  2. Nils Andreas Gangstad sier:

    Har gjennom en år rekke slitt med «føling» og bevissthetstap. Mange runder med min lege som ikke har trodd meg eller som jeg tror, bare ikke visste hva han skulle gjøre. Dro deretter til Volvat i Fredrikstad. Etter en time med prøver fant legen ut at det var reaktiv hypoglykemi. Han sa at jeg skulle spise mindre karbohydrater. Har prøvd dette uten hel. Googlet en del om kosthold rundt dette og funnet svært lite. Ble veldig glad når jeg endelig fant din blogg inn i all søkingen. Her har du forklart på en meget enkel og grei måte. Jeg er meget takknemlig for denne siden:):)
    Men lurer på om jeg kunne har fått råd i fra deg ang kosthold?!? Har prød mye, men sliter med energi og en en «liten» mage 😛
    Er ikke «fet» på noen områder, men magen vokser og energiet synker…:(
    Betaler masse for gode råd akkurat nå. Sliter med og komme gjennom hverdagen med jobb og alt annet.

    Mvh Nils Andreas Gangstad

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Hei!

      Takk for koselig tilbakemelding. Dette er vel et problem mange ikke er helt klar over og tror noen bare syter fordi de har lite energi og må spise ofte. Men å spise ofte er nettopp et av knepene for å holde dette i sjakk! Dersom du har lyst på mer hjelp i forhold til trening og kanskje spesielt kosthold mtp plagene du har, anbefaler jeg deg å melde deg inn i http://www.gympartner.no. Der vil du være i trygge hender og vi vil gjøre alt vi kan for å hjelpe deg! 🙂

      Ha en fin dag!

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>