«

»

jul
19

“Helårskroppen”

Et nytt begrep som har begynt å florere i fitnessmiljøet er “helårskroppen”. I mine øyne er det et motmæle til “fit is the new skinny”, noe som er meget bra med tanke på hvordan den trenden har vist seg å ha meget negativ innvirkning på mange. Det handler om å være i en SUNN form året rundt!

“Fit is the new skinny” har blitt mye omtalt i media den siste tiden. Trenden om å ha synlige muskler og være markert har for mange blitt en ny spiseforstyrrelse. Kroppsidealet har fortsatt vært usunt. “Helårskroppen” derimot viser til en sunn og sterk kropp, hvor nøkkelordet er SUNN. Å holde en sunn fett% og se atletisk ut krever arbeid, både på trening og med kostholdet. Nøkkelen er å være aktiv/trene noen ganger i uken av moderat-høyere intensitet og spise balansert og sunt til hverdags. Gjør man det, kan man skeie ut i festlige lag, høytider o.l. Det handler om å finne den gode balansen.

 

Offseason july 2014

Dagens form “offseason”. Om noen få uker begynner jeg oppkjøring til Europeisk Mesterskap i Fitness Model. Kun for å spisse sceneformen.

 

Selv om en helårskropp er en sunn og trent kropp, finnes det intet fasitsvar på hvordan helårskroppen ser ut. Vi er alle unike og er ulikt bygd. Det er viktig å tenke på når nye “trender” kommer. Vi må omfavne mangfoldet og applaudere alle som prøver å leve sunnere og være mer aktive! Så lenge man har en helsemessig sunn fett% og trener, er det det som på lang sikt gir god (folke)helse og en velfungerende kropp! Så slutt søken etter “perfekte” kropper å sammenligne din egen med. Hent heller inspirasjon fra andre og hva de oppnår, men husk at din kropp aldri kan bli helt som deres. Nettopp fordi ingen er like!

 

Helårskroppen håper jeg er begrepet som er kommet for å bli – og ikke minst feie “fit is the new skinny” av banen for godt. Husk at fitnessutøvere normalt kun har veldig lav fett% når det nærmer seg konkurranse – i tillegg trenger man et overskudd dersom man skal klare å bygge opp muskelmassen på kroppen. Så hold fettprosenten sunn og gled deg over treningen du kan gjøre! 🙂

 

 Deadlift 100kgs

Jeg elsker tunge baseløft! Her 100kg 1RM i markløft. Trening skal være variert og gøy!

 

Selv elsker jeg å trene tung styrketrening, spiser MYE mat året rundt og måler/veier ALDRI maten min “offseason”. Jeg prøver å spise variert og for det meste rene råvarer, samt lager maten fra bunnen av. Da kan man spise mye mat, fordi maten inneholder god næring og mindre kalorier i forhold til mengden enn det halvfabrikata eller fastfood gjør. Noen få uker før konkurranse går jeg på diett, hvor jeg spiser enda renere og litt mer oppmålt. Det er kun for å ta av noen få kilo for å spisse sceneformen. Rett etter konkurranse spiser jeg som normalt og går tilbake til min trivselsvekt.

 

Wallballs

Wallballs er en annen morsom øvelse som holder kroppen sprek. Kan gjøres overalt, bare du har en litt tynge ball med sprett og en vegg.

 

Denne høsten skal jeg prøve meg i Europeisk Mesterskap i grenen Fitness Model. Det blir utrolig spennende og morsomt! Jeg liker utfordringer! For meg handler det om å ha et mål å jobbe mot, akkurat som andre som trener aktivt har. Noen trener mot triatlon, noen mot Birken, andre mot sykkelritt, kampsport matcher eller maraton. Jeg elsker styrketrening og det å se hvordan jeg kan forme kroppen med treningen og bli sterkere. Derfor passer fitness for meg. I tillegg prøver jeg å holde nettopp en helårskropp, slik at jeg kun skal ned noen få kg før en konkurranse. Da blir ikke dietten eller vektreduksjonen en stor påkjenning for kroppen og jeg slipper også problemer med nedsatt forbrenning osv. i etterkant. Slik er det for mange idretter der man må inn i en spesifikk vektklasse under konkurranse. Helårsformen er avgjørende!

 

Uansett om man er idrettsutøver, aktiv mosjonist eller “den vanlige mannen i gata” burde idealet være å oppnå sin egen helårskropp, uavhengig av hvilken fasong, høyde eller form den har! 🙂


Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>