«

»

des
03

Komme i form igjen!

De aller fleste nybakte mødre tenker kanskje ikke på trening de første par ukene etter fødselen, men for meg er det en selvfølgelighet. Trening er og blir en stor del av livet mitt og kommer alltid til å være det!

Nøyaktig én uke etter fødsel, dvs sist fredag tok jeg og lillegutt turen til gymet. Lillegutts debut! 😉 Er mitt andre hjem og det var veldig koselig å vise fram Matheo Emilian. Jeg benyttet meg selvsagt også av muligheten og tok en liten økt for å komme i gang. Å, så utrolig deilig! Klart stingene fortsatt var litt vonde, men utrolig hva endorfiner gjør med deg under trening. Kroppens naturlige smertestillende. Det ble en lett økt med kun 6 øvelser fordelt på hele kroppen (unntatt mage da – den får kjørt seg nok med bare å stramme kjernemusklene under de andre øvelsene).

Jeg sliter fortsatt med Plantar Fascitten, så derfor blir trening på treningssenter desto viktigere for meg siden jeg ikke kan gå turer og slikt. Det resulterte i helkroppsprogram mandag, onsdag og fredag denne uken. Det er så deilig å endelig kunne kjøre benkpress, brystpress, strake markløft og liggende lårcurl på magen igjen! 😀 Så lenge man lytter til kroppen og tilpasser intensitet og øvelsesvalg, så kan man faktisk begynne med trening allerede 1-2 uker etter fødsel – forutsatt at svangerskap og fødsel har gått bra. Vil du lese mer om trening etter fødselen, sjekk ut denne artikkelen på NHI.no som er veldig bra!

Vekten 1 uke etter fødsel var 66 og viste 65 i dag 2 uker etter. Startvekt før svangerskapet var 65,5, men jeg merker at det har forsvunnet litt muskelmasse og den skal jeg jobbe for å bygge opp igjen fremover. Jeg benytter barseltiden til å trappe opp treningen igjen og satser på å kunne kjøre “full pinne” igjen om 3-4 uker. Gleder meg! 🙂 Magen har også trukket seg godt inn igjen…kroppen er helt utrolig! Gleder meg til å ha tilbake magerutene igjen også – å få kroppen sin tilbake igjen! For meg er det en utrolig motivasjon å se forandringene og resultatene av treningen, i tillegg til at jeg elsker selve treningen også – hver eneste økt! 2011 blir et BRA treningsår! 🙂

 3 dager før fødsel CIMG2115 CIMG2175 2 uker etter fødsel


9 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Marthe Moss sier:

    Hei Line M! På sykehuset sa de at jeg hadde antydning til brokk og måtte ta det pent med buktrykksøvelser og mageøvelser til magemusklene hadde «lukket». Nå er det 3 mnd siden jeg fødte og magemusklene har fortsatt ikke gått sammen igjen på midten! Begynner å bli lei, for vil så gjerne trene litt hardere! Noen tips?

  2. Heidi Marie sier:

    Jammen står du på, Line Marion! Du har jo allered nesten kommet tilbake til «gammel» kroppsfasong…. Ja, ihvertfall slik jeg ser det!

    Som medlem hos Gympartner følger jeg også spent med i hvordan det går med deg og at du gir oss alle inspirasjon. Kanskje ikke akkurat rundt fødsler for min del da jeg allerede har ei på 15 og en på 18, men for andre gir du helt klart en inspirasjon om at det fint kan gå an med trening raskt etter fødsel og at en kan komme i form nokså fort.

    Gratulerer så mye med vesleguten, som vi sier i Valdres!!

  3. linemarion sier:

    @Heidi Marie
    Hei Heidi Marie!

    Det var veldig koselig å høre – tusen takk! 😀 Er nå en liten stund før formen er tilbake til «gammelt» – røk med en del muskelmasse undergraviditeten. Men så lenge man liker å trene så er det jo bare gøy å «forme» kroppen igjen etterpå! 🙂 Men som du sier, det er helt klart mulig å komme fort i form igjen – det aller viktigste i den forbindelse er jo hva man gjør i svangerskapet. 😉

    Takk igjen og stå på med treningen! Trening er livets medisin! 🙂

  4. madeleine sier:

    Du ser helt fantastisk bra ut! Inspirerende 🙂

  5. Aida sier:

    Er det mulig Line? Du få det til! Flink du er. Gratulerer med den lille.

  6. Tirill sier:

    Hei hei 😉
    Gratulerer så mye som mamma kjære du!! Gratulerer med nydelige vidunderet deres;)
    Vi bor i skauen om dagen i påvente om bygging i larkollen,.. her har vi nesten ikke nettilgang og nesten ikke mobildekning heller.. Beklager at jeg ikke har skrevet før-det er sløvt av meg!!!
    Håper alt står bra til med dere ;=)
    Stor klem

  7. linemarion sier:

    @madeleine
    Tusen takk! :o)

  8. linemarion sier:

    @Aida
    Tusen takk for det! Forsøker i hvert fall å vise andre at det går an å holde seg i form selv om man får barn og blir mamma! 🙂

  9. linemarion sier:

    @Tirill
    Hei Tirill!

    Tusen takk – det var veldig koselig! 🙂 Trodde dere hadde flyttet alt jeg…Så feil kan man ta! Å bygge/pusse opp tar jo alltid mye lengre tid enn man tror…kjenner til det! 😉

    Går det bra med deg da? Hørte du sliter veldig med beina selv om dagen. 🙁 Håper du blir fort bra, for det er virkelig noe herk å slite med! Jeg startet behandling hos ART i dag og krysser fingrene for at jeg blir bra – må «lære» å gå på nytt nærmest. God bedring i så fall!!

    Stor klem fra mini og meg 😉

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>