«

»

jun
09

Kroppsideal?

Det har tydelig blitt stor ståhei rundt bloggeren “Fotballfrue” etter at hun la ut bilder av seg selv i sommerens bikinier for kort tid siden. Mange syns hun har en fantastisk kropp, mens omtrent like mange syns hun ser syk og hengslete ut. Så hva er det ideelle kroppsidealet?

linda%20fodor%203Stor debatt og mye ståhei ble det da Caroline Berg Eriksen, også kjent som bloggeren “Fotballfrue”, la ut bilder av sin syltynne kropp i bikini. Kommentarer som at hun ser syk ut, er anorektisk, dårlig forbilde osv. florerer. På den andre siden er det mange som kommenterer at de syns kroppen hennes er råflott. Som Norges mest besøkte blogger har hun helt klart en stor påvirkningskraft ovenfor spesielt unge jenter som leser bloggen hennes.

 

Personlig syns jeg kroppen hennes er for tynn – dvs. det er for lite fett kontra muskelmasse. Hadde hun hatt større muskelmasse ville hun sett “sunnere” ut, mener jeg. Hun lever uten tvil en sunn livsstil med mye mat og trening ut ifra hva jeg har fått med meg, men kroppen hennes gjenspeiler nok ikke det for allmennheten. Mulig hun hadde hatt behov for et enda høyere inntak av energi, evt. trent litt mindre, eller endret på treningen sin. Jeg vet ikke hvordan hun trener, men med et stort fokus på skikkelig tung styrketrening kunne hun ha fått litt mer kjøtt på kroppen og sett bedre ut i mine øyne, selv med like lav fettprosent.

 

Når det gjelder fettprosenten hennes, er den nok uten tvil usunn for en kvinne. Det er et faktum som er udiskutabelt. Få en måling og det står svart på hvitt. Og det er vel kanskje det som er problemet – mange unge jenter som ønsker samme lave fettprosent, selv om dette er usunt. Selv er jeg veldig påpasselig med å advare mot den lave fettprosenten en fitness-utøver har under konkurranseforberedelser. Nettopp fordi dette ikke er sunt og kun varer i noen få uker i fobindelse med konkurranse. Noen har jo naturlig en mye lavere fettprosent enn andre, og mange sliter med å gå opp i vekt. Selv kan jeg nesten spise hva som helst og droppe trening og samtidig gå ned i vekt! Noen må kjempe for å holde kiloene på kroppen mens andre har motsatt problem. Det kan være like sårt og vanskelig begge deler. Selv syns jeg min egen kropp begynner å bli for tynn etter svangerskap, fødsel og barseltid som har tært på muskelmassen – men jeg jobber med å trene meg opp igjen. Nå virker “Fotballfrue” fornøyd med sin kropp, men mitt tips til henne og andre som har lignende kropper: Kjør tyngre styrketrening med gode baseøvelser og noe isolerende øvelser, mindre kondisjonstrening og sørg for bra påfyll av energi!

 

Så hva er et sunt og godt kroppsideal? Det vil man nok aldri enes om. Mitt kroppsideal ser i hvert fall slik ut, og det mener jeg er en sunn, atletisk og flott kvinnekropp:

 

 better-bodies

 

Begge jentene på bildene er flotte Better Bodies Atleter, og jeg syns de er aller flottest i mer off-season form som de viser her, enn når de er helt ribbet for fett på fitness-scenen. Men det er jo nettopp slik de ser ut størsteparten av året! 🙂 Lenge leve sunne, veltrente kvinnekropper med litt kjøtt på beina – det er et godt kroppsideal i mine øyne!


15 kommentarer

1 ping

  1. Inga sier:

    Dette var et veldig flott innlegg! Jeg er helt enig med deg, og synes det er synd at noen streber etter å se ut som rippede fitnessutøvere på konkurransedagen eller syltynne modeller, siden dette faktisk ikke er en form som er sunn å ha hele året. Jeg vet om jenter som blir frustrert når de får mensen, siden det betyr at de har «overskuddsfett», og kroppen helt klart har for mye å gå på. Sånt gjør meg ganske bekymret, siden det tydeligvis er noen som synes at å oppfylle et skjønnhetsideal er viktigere enn å ha god helse. :/

    1. linemarion sier:

      Tusen takk for det Inga – koselig å høre at du likte innlegget! 🙂

      Det er helt klart ett hett tema som fortjener sin plass i media – er jo helt forferdelig hvordan mange unge jenter påvirkes i negativ retning til et destruktivt mønster. Håper flere kan lære seg å være fornøyd med den kroppen de har ved å ha et sunt forhold til både trening, kost og speilbilde. 🙂

  2. Betty sier:

    Enig! Hun på bildet ser veldig mye sunnere ut! Jeg klarer ikke å forstå at så mange unge jenter i dag vil se ut som fotballfruen. Det er bra at hun er opptatt av trening og kosthold, men det er jo helt ekstremt. Jeg sammenlignet bilder av henne og toppidrettsutøvere, og de fleste jeg fant har mer fett på kroppen enn henne. Og de lever tross alt av kroppen sin, fotballfruen er etter mitt syn bare ekstremt opptatt av seg selv.

    1. linemarion sier:

      Det er rett og slett trist at idealet for mange unge jenter er å være radmager. Og den «sunnhets-trenden» har gått litt vel langt hos noen – det er jo nærmest den nye spiseforstyrrelsen å være så ekstremt opphengt i sunn mat og trening – ortoreksi som det kalles… 🙁 En god balansegang er viktig i alt man gjør – selvsagt satser man på en idrett krever det mer, men toppidrett er jo ikke sunt uansett hvilken idrett i lengden! 🙂

  3. Marita sier:

    Bra sagt! Det ser bedre ut med en kvinnekropp som kan tåle en støyt enn disse syltynne kroppene som ser ut som 12-åringer.

    1. linemarion sier:

      Kunne ikke vært mer enig. Og jeg føler selvsagt med dem som sliter med å gå opp i vekt, for de er det mange av også – men det finnes enkle grep dersom man vil opp i vekt. Dette minner mer om sunnhets-hysteri…

  4. Sunniva sier:

    Veldig bra innlegg! Og jeg er enig med deg.

    Fotballfrue trener veldig mye kardio (løper vel lett en mil på mølla flere ganger i uka), trener styrke med kroppsvekt, og spiser lavkarbo-mat. Blir ikke mye kjøtt på kroppen av slikt!

    1. linemarion sier:

      Hehe, nei det blir ikke mye kjøtt på kroppen av det nei – en grunn til at jeg selv sjeldent har egne kondisjonsøkter! 😉

  5. Madeleine sier:

    Hei!

    Jeg er en av dem som sliter med å legge på seg. Jeg har det siste året trent en god del kondisjonstrening (3-4 ganger pr uke, ca 40-50 min). Hadde tydeligvis ikke nok kunnskap om trening og kosthold på forhånd, noe som har resultert i at jeg har gått ned 5 kg. Dette er virkelig ikke noe jeg trenger, for fettprosenten min har blitt svært lav (var spinkel i utgangspunktet). Er ganske undervektig for øyeblikket. Jeg får stadig vekk bemerkninger om at jeg ikke har «nok på kroppen», noe jeg syns er slitsomt, for jeg vet jo at jeg trenger å gå opp i vekt. Har du noen gode råd til hvordan jeg kan øke vekten på en sunn måte? Hvor mye fett er greit å spise om dagen?

    Som du nevner i innlegget, vil nok styrketrening være gunstig. Jeg har ikke tilgang til treningssenter. Vil hjemmetrening gjøre samme nytten? Skal jeg kutte kondisjonstrening helt i en periode?

    Håper du har noen gode råd! 🙂
    Ha en fin kveld!

    1. linemarion sier:

      Hei Madeleine!

      Takk for innlegget ditt! Vet at det er mange i din situasjon og har hjulpet mange gjennom Gympartner med å gå opp i vekt og bli der. Jenter spesielt som har slitt med å gå opp i vekt i mange år og som får mye kommentarer av det slaget du nevner. Det er heldigvis mulig å gå opp i vekt også – selv om det kan virke umulig! Men det kan ta tid det også slik som vektnedgang for andre. Man må være tålmodig!

      Vil anbefale deg å kutte kondisjonstreningen en periode og erstatte med tyngre styrketrening. Dersom du skal trene hjemme finnes det mange gode, tunge kroppsvektsøvelser eller øvelser man enkelt kan legge til litt motstand på. Det er også enkelt og verdifullt å investere i f.eks en ball, strikk, slynge e.l. Slyngetrening er jo genialt og kan utføres overalt! Trener litt med det selv også. 🙂

      Kostholdet handler mye om porsjonering, men også om hyppighet av måltider. Du kan nærmest spise det du vil når du ønsker å gå opp, men du må ikke kaste i deg fløte og smør om du ikke vil. Sunne fettsyrer kan du spise mye av, og ofte lønner det seg å øke en del av inntaket av karbohydrater og noe protein (avhengig av hvordan du spiser fra før). Anbefaler deg å sjekke ut http://www.gympartner.no – der kan du få skreddersydd hjelp til alt dette for en rimelig penge! 🙂

      Ønsker deg lykke til!

  6. Madeleine sier:

    Tusen takk for rask tilbakemelding – det setter jeg stor pris på! Kondisjonstreningen skal legges på hylla en periode, for trenger å få litt på kroppen. Tar til meg tipsene dine, og skal vurdere medlemskap 🙂 ha en fortsatt fin kveld!

  7. Caroline sier:

    Kjempefint innlegg, bare synd at innlegg som dette ikke får like mye oppmerksomhet som innlegg skrevet av folk med langt mindre kunnskap. Det er jo nettopp det som er problemet, jenter som har lest tre bøker om trening og kosthold har større slagkraft enn folk med lang erfaring bare fordi det sitter så mange usikre unge jenter der ute og drar lesertallet på bloggene opp i tusentall. Jeg tviler egentlig sterkt på at de fleste jenter over 20 år med et normalt kroppssyn synes at at sykelig tynne bloggjenter hverken er et godt forbilde eller spesielt sexy og tør å vedde på at den største lesergruppen dessverre er relativt unge. Min drøm er å se trent og feminin ut akkurat som jentene det er bilde av over her og da er jeg glad for at det finnes blogger som denne som kan motivere meg på en sunn og forsvarlig måte.

    Så får vi bare gjøre det vi kan selv for å snu det usunne skjønnhetsidealet mange dessverre har, jeg begynner med å anbefale dette innlegget på bloggen og facebooken min.

    Kjempebra!

    1. linemarion sier:

      Hei Caroline!

      Det var veldig hyggelig å høre du liker innlegget og vil dele det med andre! 🙂 Og jeg er så enig i det du skriver. Hovedtyngden av blogglesere er nok yngre jenter – og man vet jo dessverre at mange unge jenter sliter med selvtillitt. Mange av disse jentene utvikler også spiseforstyrrelse og/eller treningsmani (som ofte er en del av spiseforstyrrelsen).

      Det som er viktig er å fremme et balansert forhold til trening og kosthold – den gylne middelvei! 🙂 Det vil man i stor grad komme langt på vei med. Et aktivt liv med sunne vaner med rom for utskeielser en gang i blant! 🙂

      Ha en riktig god treningsuke!

  8. Marthe G sier:

    kjempe bra innlegg! jeg er for så vidt ganske enig med deg. Men jeg mener at en kvinne med litt mer fett på kroppen kan være både sunn og flott! Bare man spiser jevnlig, sunt og trener regelmessig:)

    1. linemarion sier:

      Tusen takk for det! En flott veltrent kvinnekropp med former er helt klart noe av det vakreste som er! 🙂

  1. Kroppsideal? | Carolines dagbok sier:

    […] Min personlige trener, Line Marion, har skrevet om et tema som er veldig viktig, nemlig kroppsideal. Jeg synes det hun skriver er så gjennomtenkt, velformulert og ikke minst viktig at jeg anbefaler alle å ta en kikk her! […]

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>