«

»

mar
10

No Go 1,2,3!

Haha, jeg ler! Akkurat det jeg har påpekt siden FØRSTE gang jeg så en av GO123 sine reklamefilmer ble nå endelig tatt opp som tema i “TV 2 hjelper deg” i går kveld. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har ergret meg over de latterlige reklamene som lover gull og grønne skoger ved å gå på sulte-kur! Nå håper jeg folk lærer og ikke lar seg lure av slike snarveier som jeg nylig kritiserte her på bloggen!

 

Jeg er ingen fan av å gjenta seg selv, men denne gangen skal jeg gjøre det. For det er ikke mer enn et par dager siden jeg sist diskuterte alle snarveiene folk lar seg lure av innen helsekost-bransjen! VG skriver også i dag om slankemidler som er direkte farlige og kan medføre til hjertestans. Det kan nesten virke som at folk heller er villige til å gå over lik for å gå ned noen kilo enn å gjøre den jobben det faktisk krever; nemlig å trene og spise riktig!

Jan Ketil som vi fulgte i gårsdagens episode av TV 2 hjelper deg er 1 av 4 som gjennom de neste programmene skal teste ut 4 ulike “narre-kurer” i mine øyne. Så blir jo den endelige dommen spennende å se, men jeg tror jeg allerede vet svaret! 😉 Som en overlege påpekte i gårsdagens program:

Det vanskeligste er ikke å gå ned i vekt, men å BLI der.

Overvektig-Ned i vekt-Vektreduksjon-SlankingTilbake til Jan Ketil. Han skulle altså prøve GO123 i 2 uker og gå på deres kick-start kur. Det innebar å bytte ut 2-3 av dagens måltider med suppe eller pulver-shake. Middagen skulle han helst beholde som vanlig. En suppe var ca. 200 kalorier og han mer eller mindre “sultet” seg disse 2 ukene. Han gikk sulten og syns i tillegg ikke det smakte veldig godt. Han presset seg gjennom sulten i 2 uker med supper og shaker…og resultatet? Ned 300 gram!! 300! Beklager, men jeg må LE igjen! 😀 Det er direkte latterlig og sjefen i GO 123 hadde heller ingen gode svar. Du trenger ingen pulver-kur eller supper på 200 kalorier for å gå ned i vekt. Kutt sukker og fett i den vanlige maten og mye er gjort! Men det virkelige problemet med slike kurer er:

  • man kutter kraftig i antall karbohydrater man inntar daglig i forhold til normal mat
  • dette resulterer i beste fall til et vekt-tap på noen kg på kort tid
  • vekt-tapet skyldes væsketap primært da karbohydrater binder mer vann i kroppen enn fett og protein
  • når du begynner å spise normal mat igjen…
  • vips så har du lagt på deg alt igjen
  • og hvis du er skikkelig uheldig legger du på deg mer enn du veide opprinnelig
  • fordi du setter ned forbrenningen din med å sulte deg på supper og shakere

 

SÅ…har du lyst til å prøve GO123 eller andre lignende pulver-kurer?? Har du endelig lært at det faktisk IKKE finnes noen snarveier?!? I sure hope so! Kom deg av stolen, få på deg treningstøyet og sett i gang! Og så dropper du posen med bamsemums på kvelden og spiser grønnsaker med dipp av yoghurt naturell og krydder i stedet. Så enkelt, men samtidig så vanskelig. Nei, det er ikke vanskelig, man må bare jobbe hardt for det og ville det NOK!

 

GOD trening og kos deg med grønnsakene! 🙂


4 kommentarer

1 ping

  1. Linda sier:

    Hei! Jeg har nettopp født og ser at du var ganske tidlig på med trening etter fødsel. Lurer på om du bare startet på akkurat slik du holdt på før graviditeten eller om du tok noen lettere øvelser? Har du noen tips til gode øvelser man kan starte med? Jeg fikk beskjed om å ikke løfte tyngre enn max 7 kg og ikke trene mage nå rett etter fødsel. Men jeg var ganske veltrent før graviditeten,trente styrke 4-5 ganger i uka og jogget ca annenhver dag. Brukte 14-16 kgs manualer når jeg trente biceps,så 7 kg er jo litt lite tror jeg.. «Slutta» å trene da jeg var ca 6 mnd på vei,så har hatt 3 mnd pause nå. Føler meg veldig klar for å sette i gang igjen,selv om jeg fødte 6 mars og det ikke er så lenge siden:P Har du noen praktiske tips til det å ha med baby på trening så kom gjerne med dem og=) Og tror du det er noe feil å drikke proteinshake mens man ammer? Håper på svar,du ser jo bare helt smashing ut etter graviditet! Jeg har ikke blitt «feit» men oppstramming trengs,spesielt mage,rompe og lår=p

    1. linemarion sier:

      Hei Linda!

      Tusen takk for det! 🙂 Det gjelder å legge et godt grunnlag før og under graviditeten. Jeg startet opp med LETT trening kun etter 1 uke, men hadde fortsatt smerter i underlivet etter en veldig tøff fødsel. Så det ble overhodet ingen trening slik jeg er vandt med, men litt lett for å få beveget seg og «komme i gang» igjen. Etter 2-3 uker økte jeg intensiteten og etter ca. 4 uker begynte jeg å trene hardere igjen, men fortsatt ikke LIKE hardt som før. Økte intensiteten gradvis og nå trener jeg omtrent som før bare at øktene blir noe kortere og intensive pga en liten en som er utålmodig. 1 time og 15 har nå blitt til 45 min. 😉 Man må tilpasse seg en periode. Om pappan ikke kan være barnevakt har jeg han med i bilstolen og med masse leker og uro som snurrer rundt. Smokken og på plass. Da går det stort sett greit og pleier å «leke» med han i pausene mellom settene. Da får han også stimulert seg! 🙂

      Husk at du hadde en lang pause fra trening og 7 kg er nok ikke så dumt å starte med. Kjør noen lette økter i noen få uker og øk etterhvert som du kjenner det går bra. Du skal ikke ha smerter under treningen som skyldes øvelsene.

      Trenger du mer hjelp og tilrettelegging kan vi hjelpe deg i Gympartner, http://www.gympartner.no. 🙂

      Lykke til og kos deg med den lille! 🙂

  2. Madeleine sier:

    Kunne ikke vært mer enig! Så mye mat man kan spise isteden for en suppe. 🙂
    Synd det er mange som ikke helt vet dette.

  3. Tirill sier:

    Så sant så sant!
    Det er akkurat som tor Arne Hetland sa på Tv i går; Hvis du vil det NOK er alt mulig!
    HVis du trenger hjelp underveis til å ville det nok så ta en titt på gympartners hjemmesider!

    God treningsuke ønskes alle 🙂

  1. Camp100gram! | Line Marions treningsblogg! sier:

    […] No Go 1,2,3! […]

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>