«

»

okt
02

Ønske-reprise: Hvorfor du stagnerer!

Du har kanskje sett dem? Gutta eller mannfolka som trener dag ut og dag inn, men som fortsatt er like kvapsete eller hengslete når året er omme? De som tror de kan alt og gjør alt riktig, men som kanskje ikke er i NÆRHETEN en gang? La oss ta en titt på hvorfor det er slik…

Da jeg har fått mye positiv tilbakemelding på nettopp dette innlegget, publiserer jeg det som en ønske-reprise, slik at flere kan få med seg noen nyttige tips på veien mot progresjon! Merk at innlegget er skrevet med en sarkastisk undertone! 😉 God lesing! 😀

 

Fra høsten 2009

 

Tidligere har jeg jo kritisert de stakkars jentene på treningsstudio som kun tyr til “lettvinte” løsninger og som vil unngå svetting for enhver pris:

Gymprat: Jenter og Styrketrening

Punktforbrenne

 

Nå er det guttas tur igjen! De har tidligere også fått gjennomgå:

Gymprat: Styrketrening og Teknikk

 

Men er det ikke like herlig hver gang du ser samme tilsynelatende ENKLE øvelse blir utført feilaktig igjen og igjen, selv ETTER tilsnakk av instruktør eller andre velvillige? Hvor mange ganger jeg har forsøk i den hjelpende ånd å gi gode råd og tips om teknikk til folk på treningssenter UTEN å være på jobb har jeg ikke tall på. Noen setter selvsagt stor pris på det, men flertallet fnyser faktisk av deg og mener at DE selv vet ALT og mest om trening. Som personlig trener syns jeg det er direkte fælt å se på! Bare denne kommentaren er til å dø av:

Jeg har trent i 30 år og er lege – dette kan jeg utmerket godt selv!

Det aller morsomste var at han lå i posituren som en banan i et forsøk på planken rett før han sa det! Enhver med LITT kunnskap om trening vet at ryggen skal være rett og at man skal unngå å henge på hoftene under planken…

Det beste av alt var at han også lærte opp sønnen sin under samme treningsøkt til nettopp, ja du kan gjette….Nedtrekk! Derfor valgte jeg denne øvelsen. Det er en såre enkel øvelse dersom man har fått en liten innføring eller kan litt om anatomi. Helst skulle videoen også vist øvelsen fra siden, men jeg skal forsøke å gi noen hint og tips i hvordan det SKAL gjøres og hva som er feil. 🙂

 

 

How NOT to:

  • Legge på så tunge vekter at man må kaste seg bakover eller få hjelp av en annen fra FØRSTE repetisjon for å få vektene ned
  • Kun bruke øvelsen som “bicepscurls” når du har undertak (med det mener jeg at du skal fullføre HELE bevegelsen)
  • Crunche magen for å få stangen helt ned (Hmmm…støl i magen etter ryggøkta? Da vet du hvorfor…)
  • Krumme ryggen
  • Bevege hele overkroppen opp og ned med stangen

 

How to:

  • Fullfør HELE bevegelsen fra topp til bunn (men unngå at vektene slår sammen mellom repetisjonene)
  • Naturlig svai i ryggen
  • Fest bena godt i apparatet
  • Hold overkroppen i RO
  • La armene strekkes nesten helt ut, ha en liten bøy i albuene på topp
  • Dra stangen ned til ca. hakehøyde
  • Skyt brystet ut hele tiden
  • GOD holdning!!

 

Ganske så enkelt egentlig hvis man vet hvordan man skal gjøre det! Og det håper jeg DU gjør nå! 🙂 Så får de “besserwisserne” fortsette i vante baner og gruble over hvorfor de ikke får fremgang!

GOD trening!! 🙂


Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>