«

»

jan
30

Ny motivasjon!

Ny motivasjon trenger vi alle iblant, både når det gjelder trening, jobb eller andre ting i livet. Hva kan da bidra til at man får litt mer motivasjon? For meg kan det være noe så enkelt som et nytt treningsplagg som gir en ekstra gnist i treningen, men enkelte ganger må det mer til for å få motivasjonsnivået på topp igjen.

 

 

Motivasjonen til å blogge for eksempel har vært minimal…eller så og si fraværende de siste ukene. Mye på grunn av at jeg får økte kroniske muskel- og leddsmerter, spesielt i fingre og håndledd, jo mer jeg sitter foran pc’en. Derfor blir det naturlig at jeg kutter ned på ting som ikke MÅ gjøres, men prioriterer det jeg absolutt må få gjort. Noe annet tror jeg ville være unaturlig ut ifra menneskets natur. Når vi kjenner smerte tolkes det som et signal på at noe er “farlig” eller skadet og at vi bør holde oss unna den gitte aktiviteten eller tingen som påførte oss smerte. Kroppen er enkel sånn. Problemet er bare når smertene blir kroniske og det ikke kan synes noen direkte skade noe sted, slik det har blitt hos meg. Hvilken “diagnose” man ender opp med er for så vidt likegyldig når det gjelder kroniske smerter, siden det ikke pr i dag finnes noen god kur eller behandling for dem. Trening er kanskje en av de få “medisinene” legene enes om er bra når du har kroniske smerter. Ellers har de lite å bidra med…foreløpig. Å bli puttet i “kategorien” fibromyalgi, ME (kronisk utmattelsessyndrom) eller bare “kroniske muskel- og leddsmerter” spiller derfor heller liten rolle nå…helt til de finner en effektiv behandling. Da er det kritisk å vite eksakt hva som er problemet slik at man får rett kur.

 

 

Og det er kanskje nettopp det det handler om ved dalende motivasjon. Å klare å identifisere hvorfor den er dalende for så å kunne gjøre noe med problemet. Hvis man ikke vet hva problemet er, er det svært vanskelig å gjøre noe med det! Kanskje treningsmotivasjonen din har vært dalende i det siste? Analyser hvorfor og gjør noe med det! Ikke bare la det skure og gå til du til slutt dropper hele treningen!

 

 

Til tross for plagene mine så er treningsmotivasjonen min fortsatt til stedet, og det skyldes flere faktorer:

  1. Jeg vet at det er bra for helsen uansett og at de kroniske smertene ikke forverres betydelig av trening – heller motsatt; passivitet forverrer.
  2. Som gravid er det ekstra viktig å trene slik at jeg bevarer min kropp og helse best mulig og ikke minst gir barnet en god start.
  3. Jeg elsker å trene! Følelsen under og rett etter trening er “priceless”!
  4. Under trening skilles ut endorfiner osv. som fungerer som kroppens smertestillende. Under trening kan jeg være heldig å ikke kjenne smerte.
  5. Jeg elsker treningstøy! Å dra på seg noen “fresche” treningsklær gir en ekstra piff!

 

 

CIMG3929 CIMG1647

26 uker på vei i januar 2012 mot 26 uker på vei i august 2010

 

 

Da jeg kom hjem fra “helsereisen” til Thailand ventet en pakke i posten til meg. Nytt treningstøy fra Better Bodies! 😀 Jeg tror aldri jeg blir så glad når jeg henter posten som de gangene det venter nye trenigsklær! De måtte på med ÉN gang, og selv med en mage i uke 26 så gikk de på uten problemer! 😉 Bare elsker rosa treningstøy og de nye hettegenserne deres er rå! 🙂 Hvis du vil titte på kolleksjonen deres, finner du den her.

 

 

Svangerskapsmessig går det heldigvis bra. Begynner å kjenne halsbrannen komme snikende tilbake nå slik som med førstemann, men trøsten er at det nå kun er 13 uker igjen til jeg har et lite gull til! 😀 Bare å stålsette seg, for det blir uten tvil hektiske uker til sommeren, men det blir også mange gode stunder og mye glede! 🙂

 

 

 

Sliter du med motivasjonen om dagen (uansett hva det gjelder)?


8 kommentarer

Ingen ping enda

  1. ida sier:

    Hvordan er muskelmassen din nå i forhold til før? Har du mistet mye ettersom du har blitt dårligere?
    Lykke til videre med graviditeten 🙂

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Hei Ida!

      Når man ligger veldig høyt i muskelmasse vil det tære på den under situasjoner som skader, svangerskap e.l. hvor man ikke får trent like hardt som før og kroppen bruker av de ekstra lagrene. Jeg mistet ca. et sted mellom 4 og 5 kg muskelmasse da jeg gikk gravid med førstemann, selv om jeg trente 4-6 ganger i uken gjennom hele graviditeten. Jeg la kun på meg 9 kg og kroppen brukte nok litt ekstra energi fra «overflødige» muskler, til tross for at jeg spiste mye. Jeg har alltid hatt problemer med å legge på meg, så det er nok en medvirkende faktor. Jeg har holdt meg relativt stabil utenom, men kommer nok også til å miste et par kg i løpet av denne runden med graviditet. Det er bare å trene seg opp når man er ferdig med de rundene. Man kan jo ikke la være å få barn fordi man er redd for å miste litt muskler! 😉 Bare moro å ha nye mål å strekke seg etter når denne graviditeten er over. Klart jeg kan ikke presse meg så hardt som tidligere pga de kroniske plagene – men den som gir seg har tapt! 😉 😀

      Lykke til til deg også!

  2. Silje :) sier:

    Så stor og fin magen din har blitt! Sliter veldig med treningsmotivasjonen om dagen, da jeg er gravid i 15.uke og føler meg dårlig og energiløs til alle døgnets tider. Det er vel kanskje sånn i førsten av svangerskapet?

    Allikevel finner jeg mye treningsmotivasjon på bloggen din da, og andre lignende blogger. Det er jo ekstra viktig med trening under svangerskapet, som du skriver 🙂

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Tusen takk! 🙂 Nå er det virkelig blitt en kulemage! 😀

      Ofte er man ekstra trøtt og sliten 1. og 3. trimester, men trening gir jo energi så det er virkelig bare å komme seg ut av døren. Ta på deg treningstøyet og du er klar! 😉 Når du først er på trening så går det som regel av seg selv. Og husk at det er helt naturlig å orke mindre nå – gjør ditt best ut ifra dagsformen! 🙂

      Lykke til med svangerskapet og treningen!

  3. jane birkevold sier:

    hei hei.. bare lurte på om du er er på jeløy nå? tror jeg har sett deg her i gangen.. 🙂

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Hei!

      Ja det stemmer – er på daggruppe på JK for øyeblikket, så da er det nok meg du har sett og ingen dobbeltgjenger! 😉 🙂 trives du med JK og opplegget?

  4. jane birkevold sier:

    aha 🙂 ja gjør det, men gleder meg til tirsdag for da skal jeg hjem, etter 4 uker 🙂

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Det blir spennende å komme hjem igjen da. Viktig å opprettholde trening og sunt kosthold når man er hjemme igjen også. 😉 🙂

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>