«

»

jan
11

Nye matvaner?

Et nytt år betyr for mange en ny start. Man vil prøve å forbedre seg eller gjenoppta gamle forsøk på å forbedre seg. Dette gjelder spesielt innen røykekutt, treningsrutiner og matvaner. I dette innlegget vil jeg ta for meg sistnevnte: Matvaner.

“Jeg spiser vanlig norsk mat” hører jeg mange sier og de lurer fortsatt på hvorfor vekten står like herlig stille… Å analysere et “vanlig” norsk kosthold er krevende, da det finnes så mye forskjellig bortover i de norske hjem. Men dessverre er halvfabrikat og dårlige råvarer veldig vanlig. 🙁

Etter en fet og sukkerholdig julehøytid er fallgruvene mange. Jeg ser til stadighet folk som sliter med å komme inn i gode matrutiner etter slike avbrekk på flere uker, kanskje måneder! Men NÅ er det STOPP! Både for deg, naboen og undertegnede.

“For undertegnede?” tenker du kanskje nå, spesielt de av dere som leste mitt innlegg om “Min jul”. Og det er forsåvidt korrekt. Jeg spiser meg ikke sprengmett på fet julemat og julekaker, men sykdom gjorde sitt til at trening uteble og man spiser ikke fullt så bra som man pleier. Tyngdekraften gjelder for alle og det samme gjør kaloriregnskapet. Det er på tide å endre på vaner som er halvveis og gjøre dem om til gode vaner som er en del av deg og din hverdag! 🙂

For min del gjelder det å planlegge maten litt mer og velge de reneste og sunneste råvarene. Etter et par uker med sykdom og nå også kraftige medikamenter mot en godartet svulst i hodet som ble funnet i romjulen, er matlysten dårlig og jeg er litt småkvalm. Derfor er planlegging og rutiner enda viktigere, slik at jeg får i meg den næringen kroppen trenger!

CIMG0627Matplanen min skal se omtrent slik ut fremover:

Frokost: Havregrøt laget på vann, kanel, et lite glass juice (uten sukker) og en middels stor proteinshake (PF whey tech jordbær er en av mine favoritter!)

Lunsj 1: Eggehviteomelett av ris, grønnsaker og eggehviter fra 3 egg. Mmmmm! 🙂

Lunsj 2: Fisk eller kylling med ris og grønnsaker

Etter trening: Frukt og middels proteinshake

Middag (sen): Fisk, kjøtt, karbonadedeig eller kylling med masse grønnsaker

Kvelds: Liten proteinshake og en neve nøtter

I en periode hvor jeg er nødt til å sette ned intensiteten i treningen pga behandlingen og kroppens signaler er maten desto viktigere! Når alt kommer til alt så hanlder det kun om hva og hvor mye du dytter i munnen og hvor ofte/lenge du er i aktivitet! Og husk intensiteten på det du gjør! 😉

Har du tenkt over å endre dine matvaner? Start med DINE nye matvaner allerede i dag! 🙂


2 kommentarer

Ingen ping enda

  1. silje's fremgang. sier:

    SV: er utrolig gøy å spare slik ja, og en super måte til motivasjon, men om man ikke har råd til det så kan man fint finne på noe annet også… Så lenge man holder motivasjonen oppe..:D

  2. linemarion sier:

    @silje’s fremgang.
    Syns du er flink som tar tak og setter regler og rutiner for deg selv! Stå på- jeg er sikker på at du klarer å gjennomføre mange treningsminutter i år! 🙂

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>