«

»

sep
22

Sideplanken for en sterk mage og rygg!

Planken har du sikkert hørt om og kanskje også trent utallige ganger. Sideplanken er det likevel noen som glemmer; – et fantastisk alternativ til vanlig planke! Her er ukens treningstips!

 

 

Line Marion 22 september 2011

 

For å få en sterk og flott mage og rygg er det mange faktorer som spiller inn, som jeg har nevnt mange ganger før. Men en nøkkel til å ha en funksjonell og sterk rygg/mage er i hvert fall å trene gode øvelser som også involverer kjernemuskulaturen, den transversale bukmuskulaturen. Er det bare en flat mage du er ute etter må det sterkere skyts til!

 

Sideplanken gir god stabilitet og en sterk kjerne, slik at du kanskje kan holde deg unna mye ryggvondter i fremtiden. Den kan gjøres både tyngre og lettere enn utgangspunktet med strake ben. Setter du knærne i bakken slik jeg viser mot slutten av videoen får du en mye lettere variant. Start der hvis du er utrent. Det aller viktigste er at du klarer å “suge magen inn i ryggen” og holde hoftene/bekkenet rett hele tiden!

 

Vil du ha den tyngre kan du starte med å strekke armen opp mot taket, prøve deg med ett ben og løfte det øverste litt opp, og etterhvert ha en vektskive eller manual i hånden/på siden. Husk å kjøre annenhver side! 🙂

 

 

 

 

Riktig god trening! 😀


6 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Mira sier:

    Er superstøl i sidene etter å ha kjørt denne øvelsen for et par dager siden – fantastisk øvelse!

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Ja den er utrolig bra! Moro å høre du bruker den du også! 🙂

  2. Oyster sier:

    Hei hva vil du anbefale forå få flat mage?

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Hei!

      Anbefaler deg å lese et tidligere innlegg om nettopp dette: http://www.linemarion.no/magetrim

      Som du ser der så er det ikke alltid hvilke øvelser du gjør for magen som teller! 😉

      Lykke til!

  3. Pia A sier:

    Hei! jeg lurer på om du kan skrive ned forkjellige styrke treningstips til armer? føler jeg ikke får trent det som er viktig!

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Kan lage flere ukens treningstips som går på armene. Har allerede hatt dips som tips – super øvelse, men kan være litt tøff! 😉 🙂 Bare å følge med!

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>