«

»

mar
24

Skuldertrening on the run!

Har det hendt at du har vært på reise eller ferie hvor treningssenter og treningsutstyr er langt unna? Du har kanskje gjort noen push-ups, sit-ups, knebøy og planken, men skulle ønske du kunne fått litt mer trening for skuldrene? Da er håndstående skulderpress tingen – det er ukens treningstips!

Skuldertrening er gøy! Skulderpress er en fin øvelse for skuldrene så lenge du føler deg fri for plager i nakke/skulder regionen. Den utføres til vanlig enten i apparat, fristang, manualer eller strikk e.l. Men iblant er man langt unna den slags og ønsker likevel å gi skuldrene litt ekstra fokus enn det noen push-ups og dips kan gi.

 

Håndstående skulderpress kan utføres på så og si alle nivåer fra å stå med både hender og føtter på bakken/gulvet til å kun ha hendene i bakken med kroppen strak og hvilende litt skrått mot en vegg (evt kun på hendene for de med sykt god balanse!). Man trenger altså ingen typiske hjelpemidler, bortsett fra et flatt underlag og eventuelt en benk, vegg e.l. Forsøk å hold nakken rett, selv om man er litt redd for å stange hodet rett i bakken! 😉

 

Ta med håndstående skulderpress neste gang du skal utføre kroppsvektsøvelser også! Ser litt klønete ut, og for en som kun har litt peiling på trening ser det jo nesten ut som man prøver seg på push-ups uten hell! 😉 Men det er en god og tøff øvelse – prøv selv! 🙂

 


4 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Maia sier:

    For alle oss som plages av stive skuldre, hva vil du anbefale?

    1. linemarion sier:

      Hei Maia!

      Sliter du med stive og vonde skuldre kan du f.eks ta et par vannflasker e.l. og utføre rotasjonsbevegelser for skuldrene, f.eks rotasjon opp. Hold armene rett ut til siden med håndflatene ned og ha 90 grader i albuene. Hold flaskene e.l. i hendene og rotér opp slik at overarmene fortsatt er rett ut til siden fra skuldrene, mens hendene er rett opp mot taket, fortsatt med 90 grader i albuene. Rotér tilbake og gjenta. Det er en fin øvelse som ikke krever mye vekt! 🙂

      Lykke til!

      1. Maia sier:

        Det er nå prøvd, og jeg syns det funka bra! Takk for tipset, jeg kommer nok til å bruke denne øvelsen flere ganger.

        1. linemarion sier:

          Så bra! Bare hyggelig! Viktig å få opp bevegeligheten i skulderleddet! 🙂

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>