«

»

jan
21

Sov mer og uavbrutt!

Overvektig-Ned i vekt-Vektreduksjon-SlankingSøvn og stress har lenge vært påviste faktorer som påvirker en persons anlegg eller risiko for fedme eller økt mengde kroppsfett. Tidligere er det bekreftet at det er viktig med mange timers søvn, minimum 6 timer om natten i forhold til overvekt.

Nå har et nytt studie og funnet sammenheng mellom uavbrutt søvn og fedme. Undersøkelsen er utført som et samarbeid mellom Maria Nordin ved Umeå Universitet i Sverige og Robert M. Kaplan ved University of California. Forskerne undersøkte hvorvidt deltakerne sov uavbrutt eller hadde mye søvnforstyrrelser, samt deres kroppsmasseindex (BMI).

De som sov uavbrutt og som ikke rapporterte søvnproblemer hadde jevnt over lavere BMI enn de som slet med søvnen. Satt sammen med tidligere funn viser det seg altså at sjansene for å bli overvektig øker om du både sover under 6 timer i døgnet og har avbrutt nattesøvn.

Så kan man stille seg spørsmålet: “Hvorfor er det slik?” 

Noen av mine tanker er som følger (og en av dem er også nevnt av forskerne):

  1. Døgnet har 24 timer. Du sover kun 5 og er våken 19. Om en annen person er våken kun 16 timer og sover 8 gir det en differanse på 3 timer. Det er enkelt å få i seg mange kalorier på de ekstra 3 timene, og er man stillesittende i tillegg vil man ikke klare å forbrenne det ekstra inntaket selv om man forbrenner mer enn når man sover. Overvekt skyldes i mange tilfeller overskudd i regnestykket energi inn – energi ut.

  2. Du har lagt deg og har hørt at man ikke bør spise så tett på leggetid eller sent på kvelden (helst ikke etter kl 18). Derfor legger du deg og er egentlig allerede småsulten når du legger deg…Hmmm… lurer på HVORFOR du ikke får sove?? Det hele ender med at du står opp slenger en pizza i ovnen eller spiser et halvt brød fordi du har gått utsultet siden middag i 17 tiden. Og de kaloriene du drar på da…NOT GOOD! Da hadde det vært mye bedre å spise jevnt og trutt hver 3. time gjennom hele dagen.

  3. Det siste du spiste på kvelden foran tv’en eller data’n var et glass brus og spiste en bolle. Du legger deg ca 1/2 time etter du spiste og innser at du er sulten igjen. Problemer med å sove? Dette ender ofte i at man niforsøker å sovne men ender også med å stå opp og spise noe mer mat.

  4. Du har sovnet som en stein etter en god dose pizza om kvelden som la seg tungt i magen. Du våkner etter en time og er litt uvel og småsvett. Hm. Kan det være den pizzaen tro? Mye for kroppen å jobbe med så sent på kvelden og tett på leggetid. Ikke rart kroppen sliter med å sove!

  5. Du prøver å være flink. Spise sunt og slanke deg. Ingen store måltider etter kl 18 har du hørt og ender derfor opp med kun 1 eple og et glass juice før leggetid. Raske karbohydrater. Etter 15 min i sengen rumler magen og blodsukkeret har falt etter toppen de raske karbohydratene gav deg. Bare å stå opp, spise så man blir mett og legge seg igjen.

 

Hm sier nå jeg. Med slike matvaner som nevnt over, og ja, de FLORERER, så er det ikke rart at folk sliter med å sove eller våkner mye i løpet av natten. Så da kan man jo heller spørre seg selv om HVA som egentlig er det store problemet: søvn eller matvaner?

Kanskje det ikke er søvnen som gir økt risiko for å bli overvektig, men matvanene som gir deg dårlig søvn??

Det syns jeg forskerne skal finne ut av neste gang! 😉


1 kommentar

Ingen ping enda

  1. Harald Brobakken sier:

    Oppskrift på et bedre liv!
    Det som kommer her er noe jeg har «forsket» på i årevis, derfor er jeg overbevist om at det virkelig virker og derfor anbefaler jeg alle som har vanskelig å falle i søvn, og alle som føler seg overvektige å sette i gang med de samme forsøk og jeg garanterer at bedringen vil komme i løpet av noen dager!
    Jeg påstår at årsaken til at man legger på seg ligger i hjernen, som av en eller annen grunn prioriterer feil!
    Det vil si at energien i maten vi spiser blir brukt på feil måte!
    Når kroppens primær-energibehov er dekket, så vil det alltid være noe til overs, og dette overskuddet av energi skal helst bli avgitt som varme, og det er her hjernen prioriterer feil, og grunnen til det er trolig at et eller annet, hindrer hjernen å avgi denne energien, og da blir den altså brukt til å produsere flere celler og det betyr at man legger på seg!
    Min metode går ut på å pendle hjernen inn på et annet spor, eller på en måte fjerne dette hinderet, slik at den bruker overskuddet av energi til å produsere varme, og hvis hinderet er borte, så blir det lettere å bli kvitt varmen, og da er det bare å følge disse prosedyrer som følger nå!
    Når man legger seg skal man alltid ligge på ryggen! (Det er svært viktig)
    Når man trekker pusten inn fyller man lungene med luft, men samtidig også skal man føle at hodet også fylles med noe som ikke er luft, men minner om det, og når man da puster langsomt ut, begynner selve øvelsen, for da skal man forsøke å ikke tenke, og når man føler at all luft har forlatt hodet og lungene, skal man vente et lite øyeblikk før man trekker pusten inn i gjen, (holde pusten)og begynne på nytt med samme prosedyre!
    Jeg kan forsikre at det er det øyeblikket man holder pusten og ikke tenker, at det skjer noe merkelig!
    Man vil da merke at det blir kjøligere og det betyr at kroppen avgir energi som varme i steden for å produsere flere celler, og den tiden man holder pusten reduseres bevissheten og underbevissheten overtar, og da er tilførselen av energi til musklene blokkert, og da sovner man fort, mens kroppen hele tiden avgir varme!
    Hvis det er noen som går inn for å prøve dette, så vil man for det første kjenne seg uthvilt når han våkner,(ingen overskudd av energi) og det fører til at humøret stiger, og jeg tror etter en tid at kiloene vil forsvinne, immunforsvaret blir styrket og angsten blir også borte, kort sagt, livet blir mye bedre, slik det ble med meg!
    Selvfølgelig er det ingen som tror på dette, men jeg oppforder alle til å prøve det, om ikke annet enn pur nysgjerrighet, og jeg er sikker på at det tar ikke lang tid før man blir overbevist!
    Og det koster absolutt ingenting!

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>