«

»

nov
27

Super trening for ryggen!

Kne- og håndstående roing er en av mine favoritter når det kommer til ryggtrening. Du får konsentrert deg om hver enkelt side og ikke minst er det et mye bedre alternativ enn enarms roing i all verdens treningsapparater. Du må virkelig jobbe med kjernen også for å stabilisere. Bra for alle og enhver og i hvert fall min gravide mage!

 

Kne- og håndstående roing gravid 17 uker på vei

Dette er en øvelse jeg som personlig trener bruker mye til mine kunder. Men da er det jo også viktig å vite hvordan man skal gjøre øvelsen. Hovednøkkelen er å holde kroppen mest mulig i ro og unngå å bruke rotasjoner i overkroppen, fart, rykk og napp osv. for å få vekten opp. Du skal kjenne at hele bevegelsen starter i ryggen! Mange tror jo også ved første øyekast at dette er en øvelse for armene, men hovedmuskelgruppen som jobber er faktisk ryggen! Og gjør du den rett vil du kjenne det godt i ryggen også – tro meg! 🙂 Kanskje på tide å ha med denne i din egen trening i blant? Her er månedens treningsvideo og denne ukens treningstips! Enjoy! 😀

 


6 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Fitnesslilo sier:

    Kjørte denne på økten i dag, og merket brått hvorfor jeg brukte den i et tidligere program. Den er digg!

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Ikke sant! 😉 God trening! 😀

  2. Ella sier:

    Hvor tungt og hvor mange repetisjoner gjør du på denne øvelsen? Noen tips/triks?

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Hei Ella!

      Det viktigste er å kjenne at du har kontakt med muskulaturen/ryggen din når du utfører og holder kroppen i ro ellers som jeg nevner. Mange som bruker fart og rykk og napp for å få vektene opp og roterer hele overkroppen – det er lite hensiktsmessig! 🙂 Jeg kjører litt lettere trening nå med 10-12 reps og 14-16 kg, men har tidligere kjørt 6 repere med 28 kg. Ryggen har alltid vært en favoritt å trene og jeg har vel alltid vært sterk i ryggen også. Nå som jeg er gravid og sliter med ledd- og muskelsmerter presser jeg meg ikke helt ut lenger slik som før. Hvis du er interessert i å øke, så er mitt beste tips å være tålmodig og å tørre og prøve. Hvis du tror det er for tungt, så er det det. Husk at man oftere er sterkere enn man tror! 😉

      Lykke til! 🙂

  3. Jamtøy sier:

    Tok 3 sett med den her og ble nesten lam i ryggen etterpå! Fikk brukt muskler jeg ikke bruker så ofte for å sid et sånn… i tillegg kjente jeg det bak lårene og i overarmene 🙂 GOD TRENING!

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Hehe – det var gøy å høre! 😀 Stå på med treningen videre! 🙂

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>