«

»

jan
25

Tren med babyen din!

Hvor mange ganger har jeg ikke hørt fra nybakte mødre at de slett ikke har tid til å trene med en liten i hus!? Noen gidder ikke, andre orker ikke og noen er bare late fordi de syns de fortjener en “pause”. Pause fra hva? Pause fra sin egen helse og kropp? Hmm…og likevel så er det de samme individene som er misunnelige på andre som får det til og syter over egen kropp. Så gjør noe med det da vel! Og her skal jeg gi deg noen enkle tips til hvordan!

Trening kan være så mangt og det er INGEN som forlanger at du skal hoppe og sprette rundt 1 uke etter fødsel eller 6 uker for den saks skyld. MEN, det finnes så mange enkle små grep man kan gjøre hjemme i eget hjem MED babyen sin! Spesielt for de som syns det er kronglete å dra på et treningssenter og sette babyen i barnepass. Kan det bli bedre?

Så mye bra gir trening med babyen din deg (og babyen din):

  • Sosialt samvær med babyen
  • Babyen blir stimulert og får trent motorikk, balanse og styrke
  • Du får trent opp kroppen igjen etter en tøff påkjenning som svangerskap og fødsel er
  • Du får styrket opp viktige muskler i mage og rygg som er kjempeviktige under alle løft av babyen, barnevogn osv.
  • Lykke hormoner i opptil 12 timer etter økten, slik at du orker en natt til med lite søvn eller en dag med mye skrik
  • Energi og overskudd – i hvert fall mer enn du har nå
  • God helse – og ja, du må litt opp i puls – en gåtur er ikke alltid nok!

 
Her er et utvalg av noen øvelser som er supre for trening med babyen din:

  • Planken
  • Push-ups på samme måte som planken (med babyen under deg – husk på å gi deg før du er helt tom da!)
  • Sit-ups/crunches (evt kun løft av nakke/hode før den rette bukmuskel har returnert til normalen)
  • Sit-ups på ball (når magemuskelen er intakt – men her skal du ha GOD kontroll så du ikke faller og babyen slår seg!)
  • Liggende lårcurl med ball (på samme måte som sit-ups på ball, men husk GOD kontroll og balanse!)
  • Statisk knebøy evt ettbens etterhvert
  • Knebøy eller ettbens når bekken føles stabilt og er smertefritt
  • Mageliggende rygghev og skulderløft (her kan dere ligge mot hverandre og nesten gjør samme øvelse!)
  • Skulderløft med babyen (dette gjør du så og si på et par av de andre øvelsene også)

 

GOD trening og kos deg med babyen din!! 🙂

 

CIMG2457 CIMG2470 CIMG2473

 

         CIMG2475 CIMG2465


6 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Therese F Mathisen sier:

    Heheh, og jo eldre barna blir, jo artigere er det…og ikke minst tyngre for mor. Litt værre når de runder 2 år da (kremter en mor til 6 åring og 3 åring).. Må innrømme jeg aldri selv brukte barna til slik trening, annet enn lek for deres egen del senere. Var litt skeptisk mht «miste-risikoen»/ubalanse, og ikke minst «gulperisikoen»…hehe!
    Du ser bra ut nå Line; way to go!

  2. Ingvild Teigen sier:

    Jeg putter «prinsessa» i bæreselen når jeg tar knebøy!
    Får jeg jo samme belastning samtidig som jeg avlaster nakken (pga skade).
    Kan bli tungt og vondt å holde henne med armene hele økta.
    Blir så fort stor o tyngre.. hehe
    Passer på balanse og holdning i kroppen selvfølgelig:)

  3. linemarion sier:

    @Therese F Mathisen
    Takk for det Therese! Hyggelig å høre, selv om man ikke føler seg helt som seg selv enda! Men det kommer – Rom ble jo ikke bygd på en dag! 🙂

    Hehe – var en liten stund siden mating, men kom en liten en ja – det må man jo regne med. Tar ingen sjanser heller, så er helt trygg på at balansen er der. 🙂 Tyngre for mor er jo bare bra! Til et visst punkt da selvfølgelig! 😉

    Nå blir det spennende å se hvor lang tid det tar før kroppen blir som før! 🙂

  4. linemarion sier:

    @Ingvild Teigen
    Veldig smart Ingvild! Det er bare å fortsette med så lenge hun passer i selen! 🙂 Lillegutten min må bare lære seg å holde hodet sitt først, så kan det nok tenkes vi bruker selen litt vi også! 😉

  5. Tirill sier:

    Så bra! Jeg husker når minien min var stor nok til å sitte i bæremeis.. Vi gikk turer og mor gikk lange utfallssteg med knerten på ryggen.. Skal si det var tungt jeg.. Selv om det bare var 12 kgs pode så var det tungt nok.. Det er jo bare å gå flere skritt he he.
    ¨Godt å se det går bra med dere!
    Stor klem;)

  6. linemarion sier:

    @Tirill
    Ja, det er supersmart! Benytte enhver anledning! 😉

    Håper alt er bra med deg!! 🙂

    Klemklem

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>