«

»

mai
08

Trening er min medisin!

Selv om smertene i går var enormt store, kom smilet frem til slutt. For meg er den beste medisinen faktisk å dra på trening – både for den smertelindrende effekten, men også psykisk og sosialt. En god økt med treningspartneren fikk humøret på topp igjen og jeg klarte å glemme smertene et lite øyeblikk!

Smertemestring handler ofte om fokus. Tenker du på smertene forverres de. Gjør du en aktivitet du liker veldig godt vil smertefokuset komme litt i bakgrunnen og ikke virke like store. I tillegg gir trening endorfiner som virker som smertestillende på kroppen. Så for meg er trening et godt valg på mange måter. Jeg klarer å fokusere 100% på noe annet enn smertene, jeg får smertelindrende effekt i tillegg og får en energi- og humørboost som varer lenge etter økten er ferdig. Klart smertene kommer tilbake kort tid etterpå, men for et lite øyeblikk er jeg smertefri! <3 I hvert fall mentalt. Og de øyeblikkene lever jeg lenge for.

 

Derfor kunne det ikke være et bedre valg enn å ta en real styrkeøkt for bryst og skuldre med min treningsmakker Jorid i går kveld etter en lang og tung dag med sterke smerter. Jorid får meg alltid til å dra på smilebåndet også, så det er kanskje ikke så rart at dagen med ett ble mye bedre av å møte henne på trening! Uten slike mennesker som deg hadde det vært gråværsdager hver dag! 🙂

 

Skulderrotasjon trening etter fotoperasjon

 

Kjenner det godt i både skuldre og bryst i dag – utrolig god følelse! Igjen – fokus. Det tar litt av fokuset bort fra føttene og smertene der. Så har du smerter du føler “tar over” livet, finn en eller annen form for aktivitet (må ikke være treningsrelatert) som du virkelig LIKER! Det kan hjelpe med å flytte fokuset og gjøre at du faktisk “glemmer” smertene en liten stund. Jeg vet også at det noen ganger er tøft å være sosial når man har vondt, men det kan også hjelpe på fokuset og faktisk gjøre smertene mindre fremtredende. Så tenk på det før du sier “nei” neste gang. 🙂

 

Ønsker alle en fortsatt god treningsuke! 🙂 I dag ble det rehab-øvelser for rumpe og bakside lår i slynge for meg + lårstrekk apparat og mageøvelser. Noe kan man alltid gjøre! 😀


Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>