«

»

sep
16

Trening under og etter graviditet

I morgen gjester jeg på nytt “Ettermiddagen” kl. 17.30 på TV2. Denne gangen for å snakke om trening under og etter graviditet. Mange kvinner føler at det blir så stort press på å se bra ut kort tid etter fødsel og dropper treningen under svangerskapet uten at de har noen komplikasjoner – men tenker de ikke på helsen til både seg selv og barnet?

 

Et hett tema som mange kvinner føler seg provosert av. “Jeg har gått gravid, båret fram et barn, født og skal ta meg av babyen – hvorfor skal jeg tenke på hvordan jeg ser ut og trening da?” Dette og mange flere lignende unnskyldninger har jeg hørt mange ganger som personlig trener. At du ikke er så opptatt av å få en flat mage med en gang er helt greit – barseltiden er ikke tiden for å sette nye rekorder og få six-pack på 1-2-3 slik mange Hollywood kjendiser gjør. Du skal primært ta deg av den lille og bli kjent med ett helt nytt menneske!

 

Likevel er trening viktig – for helsen og humøret sin skyld! En glad mor = glade barn. Og en mor som trener/er fysisk aktiv er generelt gladere, har mer energi, føler seg bedre og orker mer. Det er underbygget av mye forskning. Trening påvirker oss positivt BÅDE fysisk og psykisk! Så hvorfor trener de ikke likevel?

 

“Jeg har ikke tid” er en annen kjær unnskyldning. I barseltiden har du når du har permisjon ALL verdens av tid! Det handler bare om å planlegge, tilpasse og prioritere! Hjemmetrening eller gå/jogg med vogn 30 minutter daglig kan alle få til. Og jeg har hjulpet mange med dette gjennom online coaching i Gympartner.  Og når barna begynner i barnehage, arbeidslivet kaller og hverdagen er “tilbake”, så må man bare planlegge enda bedre. Og sjansene for at du klarer å holde treningen i hevd da er mye større om du har lagt gode rutiner til grunne under barselperioden der du har mer tid tilgjengelig.

 

Få med deg “Ettermiddagen” kl. 17.30 i morgen!

 

Line Marion 2 tette graviditeter


4 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Madeleine sier:

    Takk for reflekterte og realistiske innspill på TV2! Heier på deg 🙂

  2. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

    Tusen takk Madeleine – det betyr mye å høre! Må si jeg ble ganske så provosert av en del av utspillene til jordmoren som var i studio. Hun burde nok oppdatere seg litt mer i forhold til dagens kunnskap og forskning om trening og graviditet og ikke minst hvor lite aktive gjennomsnittsnordmannen faktisk er! Fysisk aktivitet må til uansett om man har kul på magen eller ei – så lenge man ikke møter på komplikasjoner underveis. Sunn og aktiv livsstil lenge leve! 🙂

  3. Maia sier:

    Jeg så dessverre ikke innslaget. Men jeg ville veldig gjerne trene så normalt som mulig under svangerskapet, men bekkenløsning fra uke 19 satte en demper for det. Men jeg trente en styrkeøkt i uka fram til en uke før termin, og trente i basseng sammen med andre gravide med bekkenproblemer. Under svangerskapet la jeg merke til at på det faste treningssenteret mitt var det nesten ingen andre gravide å se, noe jeg syns var veldig rart. Treningen var veldig viktig for meg både for formen og humøret, selv om jeg kunne få smerter av det etterpå.

    Etter fødselen føler jeg derimot at jeg ikke kjenner kroppen min igjen, og nesten tre måneder etter fødselen kan jeg fortsatt ikke trene normalt, og syns det er beundringsverdig hvor fort du var oppe i fire økter i uken.

    Jeg forsøkte å lete i innleggene dine, men kunne ikke finne at du hadde skrevet om magetrening etter fødsel. Kan du lage en sak på det tror du? Mine rette magemuskler er ikke grodd sammen igjen, og jeg har leste at for noen gror de aldri sammen igjen. Hvordan skal man da trene, når feil trening kan gjøre at det blir verre?
    Takk for en inspirerende blogg (selv når det føles uoppnåelig) 🙂

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Hei Maia!

      Tusen takk for koselige tilbakemeldinger! 🙂 Jeg skal absolutt skrive et slikt innlegg – takk for tips! Har hjulpet flere i samme situasjon som deg – mange opplever en liten diastase etter fødsel, mens hos noen få gror muskelen aldri sammen igjen og må evt opereres. Det viktige er at man ikke gjør ting som bidrar til at det blir verre og vær påpasselig med stort buktrykk!

      Syns det høres ut som du var veldig flink under svangerskapet – du tilpasset deg din situasjon og når man opplever komplikasjoner som bekkenløsning må trening modereres og tilpasses din kropp. Jeg hadde ingen svangerskapsproblemer – om det var fordi jeg var veltrent på forhånd kan være en medvirkende faktor, men man har ingen garanti. Derfor kunne jeg trene som normalt nesten hele veien frem, men tok bevisst pause de siste dagene/par ukene fordi kroppen var sliten og jeg ville gi meg selv tid til å lade opp før babyen kom. Og kjenner man kroppen sin godt kan man begynne ganske raskt med trening etterpå – trening kan være så mangt og så lenge den tilpasses er det heller ikke farlig å begynne tidlig etter fødsel. Spør om hjelp av noen fagkyndige, så er du sikker på at du ikke «tråkker feil». Du kan også sjekke firmaet mitt http://www.gympartner.no dersom du vil ha hjelp og veiledning. 🙂

      Lykke til med videre trening! 🙂

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>