«

»

apr
05

Treningsskrekk?

Har du slitt lenge med å komme inn i gode rutiner når det gjelder trening? Kanskje du lider av treningsskrekk? Eller kanskje du bare har et tonn av dårlige unnskyldninger for å stå over treningen denne gangen også…Uansett, så finnes det ALLTID noe du kan klare å gjøre!

 

I en artikkel i VG står Ninabeth fram med det hun kaller treningsskrekk. Ninabeth var en av de 4 slankerne jeg har omtalt tidligere i TV2’s vårsatsning “TV2 Slanker Deg”. Hun slet med mye kroniske smerter på grunn av kneskade og fibromyalgi. Smerter kan være en stor utfordring i hverdagen, men trening er den beste medisin, så lenge den blir tilpasset den enkeltes situasjon og behov! Legene er dessverre altfor gald i å skrive ut smertestillende og betennelsesdempende medikamenter, i stedet for å skrive ut en grønn resept på trening – som faktisk ble innført for noen år tilbake for å nettopp styre medisinering over til endring i kost og fysisk aktivitet! De aller færreste vet om det fordi det så og si aldri ble brukt.

 

Planken på knærne - fin øvelse å gjøre hjemme på stuegulvet!

 

Uansett om du har treningsskrekk, et utall dårlige unnskyldninger, eller simpelthen misliker å bli sliten, så finnes det ALLTID noe du kan gjøre! Har du dårlig tid, kan du likevel klare å presse inn 15 minutter trening daglig, og kan fint oppnå helsemessige gevinster av det. Sliter du med smerter og er usikker på hva du kan gjøre og hvor hardt du kan presse deg, bør du få hjelp av en fagperson som kan tilpasse et opplegg til deg ut ifra dine forutsetninger. Folk med store smerter kan ha godt utbytte av f.eks trening i vann, sykling, roing eller lette styrkeøvelser på stuegulvet.

 

Ofte er det heller “vondt i vilja” det handler om etter min mening. For VIL du det nok, så får du alltid til en eller annen form for fysisk aktivitet. For mange som sliter med overvekt eller skader og smerter handler det først og fremst om å være fysisk aktiv kontra å trene til blodsmaken melder seg og hakket før du stuper. Klarer man å presisere dette nok og gi de som sliter et lavintensitets/lavterskelsopplegg, så tror jeg mange flere hadde holdt ut i lengden! Helsegevinstene får man selv ved lavere intensitet, og til syvende og sist er jo de viktigst – mye viktigere enn å ha kondis til å løpe marathon eller å klare å gå ned 10 kg på et halvt år!

 

Legg unnskyldningene på hylla sammen med “skrekken” og få hjelp til å finne en treningsform som passer for deg! Å ha en fagperson å støtte seg til i en startfase kan være uvurderlig hjelp og trygghet når du skal begynne med trening igjen. Husk, det er ALDRI for sent å komme i gang!


Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>