«

»

okt
05

Treningsvideo for gravide del 2: Mage/Rygg

Å få trent magen og korsryggen er faktisk viktig under hele svangerskapet. Men det betyr ikke at du skal legge deg ned og kjøre “crunches” for harde livet! Her får du tips fra personlig trener om et par gode øvelser for kjernemuskulaturen i mage og rygg, samt at de også gir litt trening for rumpe og lår.

 

Kne og håndstående benstrekk Line Marion trening for gravide Kvinneguiden Trening under svangerskapet gjør at du får en lettere graviditet, en enklere fødsel og det er lettere å komme tilbake igjen i form etter fødsel. Mange kvinner jeg prater med som har trent både før og under svangerskapet hevder at de har hatt en mye enklere fødsel enn mange av sine utrente medsøstre. Så det er ingen grunn til å ligge på sofa’n!

To flotte øvelser som kan utføres gjennom hele svangerskapet er bekkenhev og diagonalløft (denne øvelsen har mange navn, og kalles mange ganger også firfotstående ben- og armstrekk blant annet). Disse tar godt for rygg, kjernemuskulatur, sete og lår. Du bør imidlertid supplere treningen for rumpe og lår med noen tyngre øvelser i tillegg. 

Se video her!

Første øvelse heter bekkenhev:

  • Vær obs på at du ikke bør ligge lenge på ryggen etter fjerde svangerskapsmåned. Sett deg derfor opp i pausene.
  • Ligg på en myk matte, bena godt plantet i gulvet og hev deretter bekkenet opp så langt du klarer.
  • Pass på å dra bekkenbunn litt opp og magen “inn”.
  • Senk rolig ned, pust ut på vei opp og inn på vei ned.
  • Pass på at du ikke blir liggende nede på gulvet i mellom.
  • Gjør tre sett/runder med 12-15 repetisjoner.

 

En annen øvelse som er fin for både mage, rygg, rumpe og lår kalles diagonalløft:

  • Gå ned på alle fire på en matte.
  • Løft motsatt arm og motsatt ben, strekk deg så lang du er og ned igjen.
  • Bytt side og gjør det samme, pust ut når du strekker deg.
  • Er balansen vanskelig, gjør ene siden ferdig før du bytter over.
  • Utfør gjerne begge øvelsene tre til fire ganger i uken.

 

God trening! Og husk: – disse øvelsene er også kjempefine for deg som blant annet har ryggproblemer!


Takk til Better Bodies for klær! 🙂


Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>