«

»

nov
10

Treningsvideo for gravide del 4: Overkropp

Når du er gravid er det viktig å trene under svangerskapet fordi det er lettere å gjennomføre fødselen og i tillegg er det lettere å komme tilbake igjen i form etter fødsel. Det har også en rekke helsemessige gevinster for ditt kommende barn. Med 4. og siste del av gravidtreningsvidoene har du nå muligheten til å trene hele kroppen trygt gjennom svangerskapet – men husk å lytte til kroppen om du opplever ubehag! 

Denne gangen viser jeg deg to øvelser som går primært på styrken i overkroppen: rygg, bryst, skuldre og armer – i tillegg noe for kjernemuskulaturen.

Se videoen her!

 

Push-ups Roing Line Marion trening for gravide Kvinneguiden Push-ups går på bryst, skuldre og bakside arm/triceps i tillegg til at du bruker kjernemuskulaturen i mage og rygg for å stabilisere.

Gjør slik: 

Finn deg en benk å lene deg mot slik at magen ikke går i bakken.

Hold et bredt grep på benken, trekk magen inn og senk deg ned.

Hold magen inne hele veien, pust ut på vei opp og inn på vei ned.

Er du sterkere, kan du stå på tærne for en større belastning.

12-15 repetisjoner i tre runder. Dette kan du gjøre tre til fire ganger i uken.

 

For en sterkere rygg, kan du utføre roing med manualer eller strikk, eller i apparat på treningssenter.

Gjør slik: 

Finn et egnet håndtak for å feste strikken i.

Start bevegelsen ved at du trekker skuldre bakover og kjenner at du bruker ryggen din.

Du bruker også musklene i armene, men det er ryggen som skal ha hovedfokus.

Slipp strikken rolig fram og trekk så langt tilbake du klarer mens du kniper skulderbladene sammen.

Pust ut når du slipper opp, ønsker du mer motstand kan du gå lenger bakover.

Denne øvelsen kan du gjøre 12-15 repetisjoner, tre runder, tre ganger i uken.

 

Det finnes selvsagt mange andre flotte øvelser man kan utføre enn de jeg har vist i serien med trening for gravide, men ofte handler det om lite energi og kanskje liten tid til rådighet. Derfor kommer du langt med de 8 øvelsene vist i serien.

God trening og lykke til! 🙂


Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>