«

»

jan
31

Vektnedgang og Eplefasong

Eple-Karbohydrat-Fruktsukker-FruktMange sliter med å gå ned i vekt og har store problemer med motivasjon fordi de ikke ser resultat på vekten. Men her kommer et godt tips! 

Hva slags fasong vi har og hvor vi lagrer fett er i stor grad genetisk styrt. Noen får såkalt eplefasong (mest fett langs midje og mageregion), mens andre har pærefasong (mest fett rundt hofter, rumpe og lår). Som jeg skrev om forrige uke, så har forskning nå vist at rumpefettet er å foretrekke av flere grunner. Men hva gjør du da når du har eplefasong?

Eplefasong gir mest indre fett, eller visceral fat, og er størst risiko for helsen. Det er også dette fettet som forsvinner først i vektnedgang for folk med eplefasong. Som personlig trener og livsstilscoach opplever jeg at mange sliter med motivasjonen og det å komme i gang med vektreduksjonen. Noen ser ingen nedgang i vekten, eller opplever til og med vektøkning når de starter med trening og spiser regelmessige måltider. Dette kan komme av flere grunner. Kroppen samler væske i en oppstartsperiode med trening, fettforbrenningen har kanskje blitt redusert over tid med uregelmessig og dårlig matinntak og trenger tid til å justere seg blant annet.

Med denne kunnskapen i bakhodet, anbefaler jeg alltid å i tillegg til vekt å måle midjemål og/eller mål rundt hofter om det er det fettet lagres mest. Man kan faktisk se en nedgang i midjemål selv om vekten står stille eller går litt opp en periode! Og for helsen er midjemålet helt klart viktigst! Det best er likevel å få tatt en skikkelig kroppsanalyse som måler fett, muskler og vannprosent. Noen viser også en indikator på nemlig visceral fat.

For dere som sliter; hold motivasjonen oppe! Ta frem målebåndet og mål samme sted hver gang! Husk at vekt KUN er et tall! 🙂


9 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Solveig sier:

    Hei..

    Akkurat hva jeg trengte og lese idag etter en uke med bra innsats og ingen kg endring :-(.. Takk for at du deler kunnskapen din med oss «uvitende» 😉
    Hilsen solveig-eplefasong 😀

  2. linemarion sier:

    @Solveig
    Hei Solveig!

    Bare hyggelig! 🙂 Kroppen er dessverre ikke helt på samme bølgelengde som viljen bestandig og man kan og vil oppleve platåer hvor man står stille eller til og med går opp før nedgangen kommer eller fortsetter. Så hold motet oppe! En uke til med bra innsats så kan det hende kroppen slipper opp litt igjen! 😀

    Stå på! 🙂

  3. Lena sier:

    Hei, jeg lurer på om du har en annen øvelse å anbefale en knebøy da jeg sliter en del med korsryggen, håper du tar deg tid til å svare, du er et stort forbilde:)

  4. linemarion sier:

    @Lena
    Hei Lena!

    Takk for det! 🙂

    Utfall med vekter i hendene er et godt alternativ, evt å kjøre knebøy ettbens, da får du i tillegg jobbet med stabilitet og styrke nettopp i mage/korsrygg/bekken. Lykke til!

  5. Jannicke sier:

    Hei 🙂 Jeg kom over bloggen din i dag etter å ha lest på iform. Jeg har egentli bare begynt å trene og trene etter jeg plutselig fikk veldig mye fritid. Jeg merker veldig fremgang i styrke men sliter med å spise sunt. Er veldig fornøyd med overkroppen men skulle gjerne kvittet meg med fett på mage, rumpe, lår. Hvordan ville du anbefalt å trene for å bli kvitt mest mulig fett?

  6. linemarion sier:

    @Jannicke
    Hei Jannicke! Så koselig at du er innom bloggen. 🙂 Som du nevner kosthold er en viktig faktor når det kommer til å kvitte seg med uønsket fett på kroppen, men kondisjonstrening er om ikke enda viktigere. Forsøk å få til litt kondisjonstrening i tillegg til styrken og selvfølgelig mindre av det søte og mer av det sunne. Ellers kan det jo tenkes at et skreddersydd opplegg til deg via http://www.gympartner.no kunne vært noe? 🙂

    Ha en fortsatt flott kveld!

  7. Sporty sier:

    Hvor mye vil en kroppsanalyse koste meg? Hadde vært artig og tatt en grundig undersøkelse.

  8. linemarion sier:

    @Sporty
    Det kan du få på de fleste store treningssentre – pris varirer veldig fra 100-200 til flere hundre kroner. Sjekk ut litt i nærmiljøet så finner du nok et bra sted. 🙂

  9. Laila sier:

    Vil anbefale denne testen her når det gjelder kroppsanalyse
    http://www.bodyanalyse.no/
    Litt dyrere, men klart bedre!

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>