«

»

mar
07

Villedende Veiledning!

Veiledning kan det knapt kalles, men det er dessverre slik at en god del folk faktisk ledes i villredet av slike reklamer og deres budskap. Det finnes INGEN snarveier – hvis det var virkeligheten, hvorfor hadde ikke alle gått rundt og sett ut som fitnessmodeller?

 

Jeg blir ARG når jeg ser reklamene, både i blader, på nettet og på tv. Overskriftene lyser mot deg:

  • Bli slank på 1,2,3!
  • Kom i form på 5 uker!
  • Gå ned 5 kg på 1 uke!
  • Extreme fatburn!
  • Rå slankeformula!
  • Osv, osv…

Og det verste er at folk virkelig LAR SEG LURE! Jeg kan nevne i fleng:

  • Nutrilett
  • Go 1,2,3
  • Herballife
  • Zenjaki
  • CLA
  • Atkins
  • NOKA
  • Alli
  • Ketolyse/Ketose

 

NÅR skal folk LÆRE at det virkelig IKKE finnes noen snarveier til god helse og en sunn, flott kropp? Det handler om en LIVSSTIL og KUNNSKAP kontra å gå på slankekurer hver gang man føler seg misfornøyd. Man skal kunne spise normal, vanlig mat og velge råvarer/matvarer med omhu. Har man litt kunnskap om hva kroppen trenger og hva som er sunn næring så trenger man ikke gå på noen kur. Det som er viktig er å legge om livsstilen, for gjør du ikke det vil du havne tilbake der du var når du er ferdig på slankekuren og spiser som vanlig igjen. Mange legger faktisk på seg mer enn de veide i utgangspunktet også fordi forbrenningen settes ned når man ikke spiser skikkelig mat. Supper, pulver og kurer er i mine øyne ikke en gang en kortvarig løsning, for det er INGEN løsning i det hele tatt!

Produsenter og firmaer går til stadig nye steg for å “lure” Ola og Kari Nordmann:

Latterlig reklame2! Latterlig reklame!

Jeg har sagt det før og jeg sier det NOK en gang: Skaff deg hjelp av en som virkelig bryr seg om helsen din og som ikke skal selge deg all verdens piller og pulver, og opparbeid deg den kunnskapen du trenger for å leve sunt! Og ikke minst: TREN! Trening gir deg så mange fordeler som mat ikke kan gi deg, og i tillegg kan du spise mer enn om du kun skal ned i vekt med å kutte på inntaket. Du vil oppleve mer energi, overskudd, føle deg mer balansert og få alle de positive helsegevinstene av fysisk aktivitet i tillegg til å kunne gå ned i vekt eller bygge opp kroppen!

 

JA til TRENING! NEI til slankekurer!! Hva er DIN erfaring/mening?


2 kommentarer

2 ping

  1. Sandra sier:

    Hei. Jeg kom inn på bloggen din via kvinneguiden.nos artikkel om å trene opp bekkenmuskulaturen for å bedre sex’en.
    Siden du er kyndig innen trening og vet hva du snakker om, tenkte jeg lurte en tanke for deg. Jeg har en lidelse som heter chronic pelvic pain syndrome, og nei – det er ikke det samme som bekkenløsning. Det er heller det motsatte – en statisk stamhet og overreaktiv tilstand i musklene i buken. Dette bærer med seg en god del smerter og problematiserer mange gjøremål; alt fra naturlige funksjoner, sex, trening og slikt.

    Så er det slik at jeg har gått ned nesten 35 kg ved hjelp av lavkarbo, og ønsker nå forme kroppen slik jeg ønsker. Da jeg har sykkelforbud fra lege utgår jo spinning, og jeg er livredd for å trene de allerede overarbeidede musklene i buken pga. smertene. Det er i tillegg ganske mye press på meg fra venninner som er på nippet til å bli ufin fordi jeg har meldt meg inn på treningssenter, men jeg får meg ikke til å dra dit pga. smertene og frykten for forverring.

    Har du tips?

    1. linemarion sier:

      Hei Sandra!

      Synd du skal slite med dette! Etter hva jeg har lest er CPPS ofte smerter som vedvarer selv etter at selve grunnen til at man fikk smerter er leget. Det kan jo selvsagt være individuelt og jeg vet jo ikke konkret hvilke tiltak du har gjort og evt hvorfor dette har oppstått.

      Fant en veldig god side om dette her: http://www.stronghealth.com/services/womenshealth/gynecology/cpptreatment.cfm

      Jeg vil tro at trening ikke skal gjøre vondt verre, heller tvert imot. Trening er jo også smertelindrende. Ville anbefale deg å prøve deg på treningsformer som Yoga og Pilates i starten hvor du både får fleksibilitet/bevegelighet og styrke. Da får du både styrket opp, men også tøyd. Spesielt innside lår mener Medical Center of Universite of Rochester er viktig å tøye, samt trene opp styrke for korsrygg.

      Du har ingenting å tape på å prøve og trene. Merker du forverring gir du deg bare med gjeldende aktivitet! 🙂

      Ønsker deg lykke til og god bedring!

  1. No Go 1,2,3! | Line Marions treningsblogg! sier:

    […] seg selv, men denne gangen skal jeg gjøre det. For det er ikke mer enn et par dager siden jeg sist diskuterte alle snarveiene folk lar seg lure av innen […]

  2. Camp100gram! | Line Marions treningsblogg! sier:

    […] Villedende veiledning […]

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>