«

»

jan
24

Vær stolt av kroppen din!

Har du noen gang tenkt over hvor fantastisk kroppen er? Likevel bruker veldig mange av oss mye tid på å finne feil ved den. Daglig får jeg henvendelser som stadig sjokkerer meg, fra såvel jenter og gutter. Ørsmå “feil” som i grunnen ikke eksisterer. Det er på tide at flere er stolte av kroppene sine og slutter å sammenligne seg med andre!

 

Det er flott å ha forbilder som inspirerer. Det er supert å hente motivasjon til å trene og spise sunt fra bilder av atleter eller andre med veltrente kropper. Men det er EN ting du skal ha i bakhodet når du gjør det: Alle kropper er unike, og ingen kropp kan bli helt lik en annen. Og godt er det på mange måter! Det skaper et mangfold vi bør omfavne. Så lenge du trener og spiser sunt og gir kroppen din en god helse bør du også være stolt av den. Ikke lete etter “nye feil” hver dag, eller henge deg opp i bagateller. Vi får alle en liten valke på magen når vi sitter og har trange jeans på. Det er ikke “bare” deg og du har ikke “for mye” fett på magen av den grunn!

 

Det er et skremmende fokus på kropp som sikkert noen mener jeg er med på å underbygge ved å ha bikinibilder eller bilder med korte treningstopper. Jeg vil bare vise frem en sunn kropp som ikke på NOEN måte sultes eller overtrenes. Den er ikke perfekt og jeg har både strekkmerker og cellulitter, selv om mange ikke tror på meg når jeg sier det. Men jeg er likevel glad i den og stolt av den! Hver dag gir jeg den påfyll og næring den trenger og den får ukentlig sin dose fysisk aktivitet som vi er skapt for. Jeg trener ca. 5 timer i uken og benytter anledningene til ekstra aktivitet i form av ski osv. når de byr seg.

 

1209147_184297878415466_299080765_n

 

Jeg er langt ifra sceneform mange higer etter og bruker som forbilde. Og godt er det, for det er faktisk ikke bra for kroppen å gå med en slik form hele året. Og de aller færreste gjør nettopp det. Som kvinne er det ekstra farlig mtp å utvikle bl.a. benskjørhet. Men jeg tror ikke de fleste unge tenker over konsekvensene mange år fram i tid av hva de gjør med kroppen nå. Og mange glemmer at bilder retusjeres og at formen de ser på bildet kun ble holdt i en uke eller to i forbindelse med en konkurranse og kanskje i tillegg var dehydrert for å få frem musklene best mulig.

Prøv å se det positive med kroppen din og fokuser på det. Det er garantert ingen andre enn deg selv som ser “skavankene”. Hvorfor skal du gå hele livet og tenke på ting som ikke er perfekt? Nyt heller livet og alt du kan gjøre med kroppen din! Å kunne røre på seg, trene, gå, svømme, stå på ski – vi tar det ofte for gitt og setter kanskje ikke nok pris på det når vi faktisk kan det. Min oppfordring er:

 

Bli GLAD i kroppen din akkurat slik den er! Sett pris på alt som gjør at du er unik og spesiell! <3 🙂


13 kommentarer

Ingen ping enda

  1. Cathrine sier:

    Et godt input i en kroppsfiksert hverdag.! Måtte humre litt når jeg leste det du skrev om valk når man sitter. Haha! Jeg trodde jeg var den en av de få uheldige slanke jentene som hadde blitt utstyrt med dette «fenomenet». Godt å få det oppklart. Syns uansett det er flott at du løfter frem denne problematikken, du som er ganske sentral i treningsmiljøet- og dermed blir en rollefordeling. En sunn sådan! 😀 ! (Ps
    Gleder meg til beanien!:) )

    1. Cathrine sier:

      «Dermed blir en rollefordeling»= «dermed blir en sunn rollemodell.» Skulle det selvfølgelig stå :p. Og den problematikken jeg viser til, er ikke «valk over buksekanten» problematikk. (Som det kan virke som over..hehe) men det litt mer overordnede kroppshysteriet, som bringer med seg «valkeproblemer»…

      1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

        😉

    2. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Tusen takk Cathrine! Ja, det blir et hysteri, og det går litt vel langt når svært unge jenter vil endre på flere ting ved kroppen sin via operasjoner og ved å sulte seg og overtrene. Enkelte ting kan man ikke endre på heller, og det må man innse før eller senere. Da er det bedre å være glad i den kroppen man har enn å bruke mange år på å mislike den. Er man født med bredere hofter enn venninnen sin, så er man det – og slik er det bare. Man må bære sin kropp med stolthet og gi den sunn og balansert mat og trening i fornuftige mengder. 🙂

      Send meg adressen din, så sender jeg deg beanien! 🙂

      1. Cathrine sier:

        Bamseveien 104, 1596 Moss

        1. Cathrine sier:

          Alle smileyene ble borte når jeg publiserte. Men de VAR der altså. Hehe. 🙂 🙂

      2. cathrine sier:

        Hei vakre Line Marion! Jeg bare lurte på når den kule lua kjem i posten 😉

        1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

          Hei du! Har helt glemt det. Den ligger jo klar. Kanskje det er lettest om jeg legger den i en konvolutt i resepsjonen på Ditt, så kan du hente den neste gang du er der? 🙂

          1. cathrine sier:

            Ja gjør det 🙂 Da spør jeg i resepsjonen neste gang jeg er der 🙂

  2. Elisabeth Kjos sier:

    Bra skrevet min gode coach!

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Tusen takk Elisabeth! Det var koselig å høre du likte innlegget! 🙂

  3. Lise sier:

    Hei, vet du noe om delte magemuskler og trening? Sønnen min er 1,5 år, og magemusklene mine har ikke trekt seg helt sammen. Jeg er veldig glad i å trene, men det er jo veldig mange øvelser som går på magen, og man skal ikke trene magen da, har jeg hørt. Kan man få deg som personlig trener hvis man melder seg inn i Gympartner?

    1. Line Marion Nielsen Kjøniksen sier:

      Hei Lise!

      Du kan trene, men du bør ikke trene direkte rette magemuskler, og du må også være obs på buktrykk og ha full kontroll slik at du klarer å aktivere kjernemuskulaturen din. Du bør også få det videre undersøkt hos lege/fysioterapeut for å være sikker på at du ikke gjør noe galt. Jeg har hjulpet flere med dette før, men igjen du bør alltid ha sjekket det hos lege/fysio først. Om du ønsker meg, velger du fitnessmedlemskap ved innmelding og skriver at du kommer fra bloggen. 🙂

      God trening så lenge!

Legg igjen en kommentar

E-post adressen din vil ikke bli offentliggjort.

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>